V Česku se jel první automobilový závod na světě. Našli jsme dávno ztracené fotky
Automobilové závody jsou dnes velmi populární a řada lidí je ráda sleduje. Věděli jste ale, že jeden z prvních závodů vůbec a zároveň snad první mezinárodní se jel v Česku? A co víc – stejná soutěž existuje dodnes a dokonce její popularizaci pomohla žena.
Jeden z prvních automobilových závodů světa a pravděpodobně první, který byl mezinárodní, se konal v Česku. Jednalo se o dnes již legendární jízdu Zbraslav – Jíloviště, kde závodící vozy musí vyjet kopec k již zmíněnému Jílovišti u Prahy.
První ročník se konal v roce 1908, a to konkrétně 25. března. Stal se tradiční událostí u příležitosti pořádání pražského autosalonu a koná se dodnes, ačkoliv dnes se již jedná o závody veteránů.
Právě tato soutěž je důvodem, proč byl motorismus a motosport v Československu nesmírně popularizován. Před druhou světovou válkou se závod konal naposledy v roce 1931, poté si jeho fanoušci na jeho další ročník museli počkat.
Závody se s přestávkou konají dodnes
Skupinka nadšenců tento závod obnovila v roce 1967 a od té doby se již závodí až dodnes. Současným pořadatelem je nyní Veteran Car Club Prague. Účastnit se ho dnes smějí historická vozidla, která byla vyrobena nejpozději v roce 1939.
V roce 1926 přitáhl závod Zbraslav-Jíloviště pozornost tím, že na prvním místě se umístila žena. Jednalo se o legendární automobilovou závodnici Elišku Junkovou a právě její jméno je se soutěží spojeno dodnes.
Ta se narodila jako Alžběta Pospíšilová a vystudovala účetní dívčí střední školu. Poté pracovala jako bankovní úřednice, v jejím životě ale přišel zlom, který všechno změnil.
Junková vyhrála skoro všechny závody
Seznámila se totiž s Vincencem Junkem, za kterého se později provdala. Ten byl nadšeným motoristou a automobilovým závodníkem. K tomuto koníčku tak brzy přivedl také svou choť.
Ve sportovních vozech značky Bugatti nejprve Junek závodil sám, později se jeho žena, která si začala říkat Eliška, připojila jako jeho spolujezdkyně. Za čas si ale mladá žena uvědomila, že chce víc a ze všeho nejvíce si přeje sama závodit.
Přestože závodnice ženského pohlaví tehdy budila rozpaky, ona velmi rychle všechny přesvědčila, že ji není radno podceňovat. Vysloužila si přezdívku „Královna volantu“ a z pětadvaceti závodů, kterých se účastnila, jich vyhrála dvacet.
Kariéra slavné závodnice náhle skončila
V roce 1928 ovšem přišel další zlom. Při závodech na Nürburgringu totiž její manžel dostal v zatáčce smyk, havaroval a na následky nehody zemřel. To Eliškou Junkovou otřáslo natolik, že se rozhodla sama přestat závodit a k tomuto krásnému, ale velmi nebezpečnému sportu se již nikdy nevrátila.
„Kdyby se jí tehdy nezabil manžel na Nürburgringu, a ona pokračovala, jsem si jistý, že by dosáhla další úspěchy. Ale prostě její kariéra byla kvůli odchodu jejího muže krátká. Tak to bohužel tak nebylo,“ uvedl historik českého autosportu Martin Straka.
Elišku Junkovou ale zmíněný odborník velmi obdivuje. „Měla odvahu postavit se v té době silným mužům v nejtěžších závodech světa. Odvahu také v tom, že se dokázala vypořádat s tlakem i z ženského pohledu. Kdy na ni nahlíželi způsobem – co tam blbneš s těmi chlapy? To taky nebylo úplně snadné a vím, že i feministická hnutí na ní útočila,“ konstatoval.
Závod Zbraslav-Jíloviště ale dodnes na Elišku Junkovou vzpomíná a dokonce se jmenuje na její počest. Říká se mu totiž Pohár Elišky Junkové.
Zdroje: Motormix.cz, Denik.cz, Kudyznudy.cz, Praha-IN.cz, Cesky.radio.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]