Tohle by se v Praze hodilo. Vlak Sky Train levituje bez energie a stojí zlomek toho, co metro

Na nové zkušební trati Sky Train v jižní Číně byl představen první dopravní systém maglev na světě, který využívá permanentní magnety místo elektromagnetů. Je schopen udržet své vozy zavěšené pod sebou po neomezeně dlouhou dobu bez napájení. Výhody maglevových systémů veřejné dopravy jsou zřejmé: jsou velmi tiché, nevyžadují velkou údržbu a eliminují valivý odpor, takže spotřebovávají méně energie na zrychlení, jak uvádí server New Atlas.

Přesto nejsou příliš rozšířené, protože energie potřebná k levitaci konvenčního vlaku maglev zvyšuje celkové energetické náklady při příměstských rychlostech přibližně o 15 % ve srovnání s metrem nebo lehkou železnicí. To však platí pouze v případě použití elektromagnetů. Permanentní magnety poskytují svou magnetickou přitažlivost 24 hodin denně, 7 dní v týdnu zdarma, samozřejmě za předpokladu, že si můžete dovolit kovy vzácných zemin potřebné k výrobě permanentních magnetů.

Čína však má téměř 40 % známých světových zásob prvků vzácných zemin, což je dvakrát více než sousední Vietnam na druhém místě. Těží také mnohem více těchto kovů než kterákoli jiná země a naprosto dominuje v řetězci zpracování a dodávek. Experimentální vlak Sky Train, který byl představen v provincii Ťiang-si, je proto jen pro Čínu. V současné době je zkušební dráha dlouhá pouze 800 metrů a je postavena na ocelových sloupech, které tvoří dráhu vysokou asi 10 metrů.

Současný dvouvozový vlak, který přepravuje 88 cestujících, je magneticky zavěšen pod tratí, nedotýká se jí a mezi vyvýšenými nástupišti pro cestující klouže tiše a bez tření rychlostí až 80 km/h. Po dokončení zkušebních jízd bude trať prodloužena na délku 7,5 km a maximální rychlost bude zvýšena na přibližně 120 km/h.

Podle deníku South China Morning Post stojí vlaky Sky Train přibližně desetinu toho, co metro. Vzhledem k použití neodymu jsou však částky stále vysoké. Musíte však také vzít v úvahu, že neodymový magnet ztratí za sto let méně než 5 % svého magnetismu, takže tato zařízení by mohla vydržet hodně dlouho.

Zdroj: newatlas.com, scmp.com