Tento starý tanker vypadá, jako by se měl potopit. Dokáže se naklonit až o 15 stupňů, dopravuje palivo z lodi až na břeh

SS Petersburg (T-AOT-9101), 56 let starý tanker třídy Chesapeake, který provozuje americká námořní správa.

Starobylá loď používá masivní zařízení zvané bóje SALM (Single-Anchor Leg Mooring), které funguje jako jakýsi spojovací článek, jenž dopravuje palivo z lodi až na břeh. Zařízení systému připomínající bárku se potopí na mořské dno, přičemž na hladině zůstane bóje spojující ji s lodí. Poté je velké množství paliva dopraveno z lodi do bárky a následně do zatíženého potrubí, které se táhne až ke břehu – až čtyři 3 km daleko, a leží podél mořského dna. Toto potrubí stoupá po pláži k mobilnímu přijímacímu a distribučnímu zařízení zvanému Beach Termination Unit (BTU) na břehu. SALM může podporovat až čtyři tankery, které vykládají palivo najednou, píše portál Thedrive.

Na první pohled je to zvláštní a složitý systém, ale je také efektivní a osvědčený. Podobné protějšky existují i v komerčním světě. Petersburg dokáže během jediného dne přepravit neuvěřitelných 1 200 000 galonů rafinované ropy.

Loď je postavena tak, aby se mohla naklonit až o 15 stupňů na levobok, aby se bárka SALM a systém bójí mohly přesunout z naklápěcí paluby do oceánu. Celá záležitost je bizarní, ne-li přímo zneklidňující.

Petersburg je jedním z pěti tankerů, které byly postaveny na přelomu 50. a 60. let a které se nakonec dostaly do pohotovostních záloh. Tato malá flotila byla rozdělena do tří tříd. Dnes je SS Petersburg posledním z tankerů, sesterská loď SS Chesapeake byla vyřazena ze služby v roce 2009.

Zdroj: Thedrive