Polsko má první vodíkovou lokomotivu. Byla schválena do provozu
PESA SM42-6Dn je polská vodíková lokomotiva, kterou staví polská společnost Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Společnost oznámila, že vozidlo získalo osvědčení o uvolnění do provozu, píše portál GreenNews.
Vodíková lokomotiva PESA SM42-6Dn je výsledkem modernizace lokomotivy SM42. Jak se dočteme na webových stránkách společnosti PESA, jedná se o výsledek první etapy programu zavádění vodíkové technologie do pohonu kolejových vozidel.
Lokomotiva PESA SM42-6Dn osvědčení o provozu, které jí umožní provoz na polských tratích. Při konstrukci této vodíkové lokomotivy podnik z Bydhoště navázal spolupráci s polskými i zahraničními technologickými partnery.
Poland: PESA Presented a #Hydrogen #FuelCell #Locomotive at TRAKO–The SM42-6Dn is the first #Polish hydrogen locomotive by PESA–https://t.co/icspJTh8JH #HydrogenNow #fuelcells #FuelCellsNow #decarbonization #zeroemissions #cleanhydrogen #hydrogeneconomy #H2
— Fuel Cells Works (@fuelcellsworks) September 29, 2021
Fuel Cells Works pic.twitter.com/NAuqtcdtGh
Lokomotiva SM42-6Dn je čtyřnápravová posunovací lokomotiva s trakčními motory o výkonu 4×180 kW. Energii pro její pohon vyrábějí dva vodíkové články o výkonu 85 kW. Lokomotiva je vybavena systémem autonomního řízení, který umožňuje strojvedoucímu rádiové ovládání vozidla jednou osobou při zřizování depa. PESA SM42-6Dn je rovněž vybavena systémem rozpoznávání překážek.
„Prostřednictvím trakční baterie pohání čtyři asynchronní trakční motory o výkonu 4×180 kW, které umožňují dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Vodík se čerpá z nádrží o celkové kapacitě 175 kg. Jedno natankování umožňuje lokomotivě pohybovat se celý den.“ – uvádí se v oznámení společnosti PESA.
Vývoj vodíkové technologie může být dobrým krokem k optimálnímu využívání energie z obnovitelných zdrojů, jako je větrná energie nebo fotovoltaika. Vodík může umožnit její pohodlné a efektivní skladování a využití mimo areál elektrárny.