Náhrada cookies od Googlu se téměř nikomu nezamlouvá

Společnost Google počátkem tohoto roku informovala o návrhu technologie, která by mohla nahradit dnes používané cookies. Konkurenti však s návrhem firmy nesouhlasí. Z hlediska soukromí uživatele je podle nich lepší možností současný systém v kombinaci s různými nástroji na blokování sledování. Tématu se věnoval web The Verge, který jednotlivých vývojáře oslovil.

Ve zkratce se dá říci, že s návrhem Googlu na implementaci technologie Floc otevřeně nevyjádřil souhlas nikdo z konkurentů. Někteří novinku vysloveně odmítají, jiní se nepřímo vymlouvají nebo odkazují na jiné alternativy.

Podrobnosti o technologii Floc naleznete v samostatném článku. Hlavní ideou je, že analýzu aktivity uživatele by místo jednotlivých stránek vykonával jen samotný prohlížeč. Svého uživatele by zařazoval do větších skupin, což by jednotlivcům umožnilo „splynout s davem“.

Odpovědnost by přešla na vývojáře
Implementaci Floc vyloveny odmítli vývojáři prohlížečů Brave a Vivaldi. Tvůrci DuckDuckGo nejenže novinku nepodpoří, ale dokonce plánují vytvořit rozšíření, které uživatelům umožní deaktivovat ji ve vlastním prohlížeči.

person using black laptop computer
Foto: Firmbee.com / Unsplash.com

Vyjádření zástupců prohlížečů Opera a Firefox se ve hodně aspektech shodují. V současnosti podporu neplánují, což odůvodňují širokou nabídkou vlastních nástrojů na ochranu soukromí. Situaci ale sledují a upozorňují, že je příliš brzy předpovídat, „jakým směrem se nakonec trh vyvrbí“.

V podobném duchu se za společnost Apple vyjádřil i vývojář komponent WebKit a nástrojů na ochranu soukromí v prohlížeči Safari John Wilander na sociální síti Twitter. K podpoře se zatím firma nevyjadřuje, má vlastní řešení na blokování sledování na internetu.

Microsoft má vlastní návrh
Microsoft stejně jako ostatní vyjádřil souhlas s myšlenkou, že reklamy mohou na internetu fungovat i bez toho, aby narušovaly soukromí uživatelů. Nepodporuje ale technologie založené na sledování chování uživatele bez vysloveného souhlasu. Odůvodňuje to tím, že celá situace se vyvíjí a existují i ​​alternativní technologie.

Firma vyzdvihla vlastní návrh s názvem parakeet. Ten popisuje zlepšení soukromí uživatelů tím, že jednotlivé požadavky na reklamu by byly ve spolupráci s prohlížečem anonymizované. Podle Microsoftu by jeho projekt vyžadoval menší změny ve fungování stránek jako „jiné návrhy v tomto prostoru“.

Za zmínku dále stojí, že nesouhlas s technologií Floc vyjádřila i americká nezisková organizace EFF zabývající se ochranou svobody slova a soukromí v digitálním prostoru. Organizace dokonce vytvořila webovou stránku amifloced.org na detekci, ať uživatelů prohlížeč technologii používá. V současnosti ale jde jen o velmi malou skupinku uživatelů Chrome (0,5%).

Proč s návrhem nesouhlasí?
Jak jsme naznačili, mnoho vývojářů považuje vlastní současné řešení z hlediska soukromí jako lepší alternativy.

Floc je založen na komplikovaném algoritmu od Googlu, který je třeba podrobně zanalyzovat a porozumět mu. Web The Verge upozorňuje, že technologii by museli vývojáři prohlížečů správně implementovat. Jinak by uživatelům hrozilo vážné narušení soukromí a únik informací, ke kterým souhlas nedaly.

V současnosti proto může být opravdu lépe zachovat „ověřené“ postupy zahrnující blokování cookies třetích stran a sledovacích prvků na stránkách. Nástroje na komplexní ochranu soukromí již dnes nabízejí téměř všechny prohlížeče kromě Google Chrome, který má zároveň největší podíl.