Na kruhovém objezdu musíte používat levý blinkr. Řidiči to neví a zbytečně bourají
Kruhové objezdy se v poslední době staly poměrně rozšířeným řešením křižovatek. V řadě míst mohou snížit nebezpečnost projíždění komplikovanějšími dopravními uzly a rozhodně napomůžou plynulosti provozu. Pokud ovšem víte, jak je správně používat. Bohužel se ukazuje, že řada řidičů nemá stále úplně jasno v tom, jak se na kruhovém objezdu chovat.
Většina lidí se domnívá, že levý blinkr se v souvislosti s kruhovým objezdem zkrátka nepoužívá. V naprosté většině případů je to sice pravda, ovšem existuje jedna specifická situace, kdy je tomu přesně naopak. Jde o chvíle, kdy jedete po kruháči, který má více jízdních pruhů, než jen jeden.
Pokud se přeřazujete do pruhu, který se směrem od vás nachází vlevo, pochopitelně musíte dát znamení, že se chystáte změnit směru jízdy – a tehdy i na kruhovém objezdu použijete levý blinkr. Bohužel to ale řada lidí neví a znamení ostatním řidičům nedají. Právě to ale může být zdrojem zmatení a následných dopravních nehod.

Jak na jízdní pruhy a blinkr na kruhovém objezdu
S tím také velmi souvisí nejasnosti ohledně toho, ve kterém pruhu má člověk na kruhovém objezdu jet. Nejlogičtější varianta je, že pokud se chystáte vyjet hned na prvním sjezdu, bude nejlepší volbou pravý pruh. Naopak pokud plánujete objet objezd celý, raději se zařaďte do pruhu levého.
Může nastat situace, kdy se řidič nemůže z levého pruhu přeřadit do pravého, protože je v něm příliš plno, což mu poté komplikuje sjíždění. Právě taková situace poté často vede k nehodě. Nejbezpečnější variantou je v takovém případě raději kruhový objezd objet ještě jednou, než se zbytečně vystavovat riziku.
Kdo má na kruhovém objezdu přednost
Dalším velkým úskalím může být zejména přednost v jízdě. Zvykově měla vždy přednost auta, která se již na objezdu nacházela. Pokud bychom ale vzali pravidla silničního provozu doslovně, musela by mít naopak přednost přijíždějící vozidla, a to z toho důvodu, že by platila přednost zprava. To by ale významně zdrželo provoz.
Z toho důvodu byla naprostá většina značek, oznamujících kruhový objezd, doplněna také cedulkou „dej přednost v jízdě“ nebo „stop, dej přednost v jízdě“. Pokud se z nějakého důvodu u kruháče taková cedulka nenachází, pak by měl mít přednost přijíždějící řidič. V praxi se ale taková situace téměř nevyskytuje.

Blinkr při najíždění na kruhový objezd téměř nikdy nepotřebujete
Jedním z dalších nešvarů kruhových objezdů je znamení o změně směru jízdy při najíždění na kruháč. Nejen, že jejich nesprávné použití způsobuje na silnicích zcela zbytečné zmatky a riziko nehody, ale kromě toho řidiči riskují, že kvůli své neznalosti si vyslouží pokutu od dopravní policie.
Donedávna platila ze zákona povinnost při najíždění na kruhový objezd použít blinkr. Později se ale od tohoto pravidla upustilo, a to z jednoduchého důvodu: Když přijíždíte na kruhový objezd, z pravidel provozu plyne, že musíte pokračovat doprava. Je proto zbytečné ostatní řidiče mást použitím znamení o změně směru jízdy.
Řidiči na kruhovém objezdu používají blinkr chybně
„Při vjezdu do kruhového objezdu nepoužíváme blinkr. Jinudy než podle šipek uvedených na dopravní značce „Kruhový objezd“ stejně jet nemůžeme. Naopak blinkr použijeme bezprostředně před výjezdem. Nesmíme ho dát třeba o výjezd dříve, což se stává na menších kruhových objezdech, tím můžeme nalákat čekajícího řidiče, který nám vjede přímo do dráhy,“ vysvětlil vedoucí oddělení BESIP Roman Budský.