Loď na solární pohon. Norská společnost ohlásila ekologickou revoluci

Norská společnost Hurtigruten Norway oznámila ekologickou revoluci – stavbu bezemisní výletní lodi, která bude poháněna solárními panely a plachtami. Stavba by měla být postavena do roku 2030, ale již nyní byly odhaleny její první technické detaily.

Sea Zero je koncept stavby zcela bezemisní výletní lodi, která se staví pro plavbu u norského pobřeží. Společnost Hurtigruten Norway tvrdí, že se jedná o nejambicióznější projekt udržitelnosti v její 130leté historii, píše portál Electrive.

Energeticky nejúspornější výletní loď na světě
Loď bude vybavena bateriemi o kapacitě 60 MWh, které mají být vyrobeny ekologicky šetrným způsobem – bez kobaltu a s minimálním obsahem niklu. Uložená energie údajně vystačí na 300 až 350 mil plavby. Klíčový je přitom zefektivněný design plavidla se speciální konstrukcí snižující odpor vody a zatahovacími tryskami, píše portál Robbreport.

Loď bude vybavena třemi zatahovacími plachtami o výšce 50 metrů, které by měly poskytnout další, ekologicky šetrný zdroj pohonu. Plachty budou navíc vybaveny 1 500 m2 solárních panelů, které budou během plavby nabíjet zabudované baterie.

Loď nabitá moderními technologiemi
Loď bude nabitá elektronikou a moderními technologiemi. Na palubě budou desítky senzorů a kamer, kterým má pomáhat umělá inteligence. To zlepší manévrovací schopnosti a zároveň výrazně zmenší můstek (a zvětší prostor pro hosty). O vytápění a chlazení se navíc mají starat inteligentní tepelná čerpadla.

Loď bude mít 270 kajut, v nichž bude ubytováno 500 hostů a 99 členů posádky. Speciální systémy umožní hostům sledovat a kontrolovat spotřebu energie prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu.

Kdy se na novou loď vydáme?
Na spuštění lodi na vodu si budeme muset ještě chvíli počkat. Hurtigruten Norway spolupracuje se SINTEF – v současné době probíhají výzkumné a vývojové práce, které by měly trvat až do roku 2025. Během této doby budou konstruktéři zdokonalovat design a zavádět nová řešení. Po uplynutí této doby se očekává zahájení vlastní stavby s cílem spustit stroj na vodu nejpozději do roku 2030.

Zdroj: Electrive, Robbreport