Jednostupňová cesta na oběžnou dráhu by se mohla brzy stát skutečností

Dlouholetý sen o vesmírných letech by se mohl brzy uskutečnit. Tento měsíc oznámila americká společnost Radian Aerospace, že staví kosmický letoun s jedním stupněm, který startuje a přistává vodorovně. Toto odhalení vyvolalo nadšení, píše server Inverse.

Pokud se to společnosti Radian podaří, mohlo by to znamenat, že rakety budou fungovat spíše jako letadla. To znamená lepší možnosti opakovaného použití, rychlé znovupoužití a v případě společnosti Radian i schopnost přistávat na nejrůznějších přistávacích drahách.

Jednotlivé fáze na oběžnou dráhu

Nejprve krátký úvod. Vesmírné rakety nezapálí motory a nezamíří rovnou k cíli jako auto. Ve skutečnosti se skládají z několika miniraket, které po použití odpadnou. Jako první se do vesmíru dostala německá raketa V2, když v roce 1944 dosáhla výšky 175 km.

Pro krátkou demonstraci je to v pořádku, ale rakety musí letět rychleji, aby dosáhly oběžné dráhy. Cílem je odpoutat se od zemské gravitace. Rychlost, při které může objekt uniknout gravitačním silám Země, je úniková rychlost a pro Zemi je to 40 233 km/h.

Problém s dosažením této rychlosti spočívá v tom, že rakety jsou těžké. Větší množství paliva poskytuje větší výkon, ale raketa je pak těžší.

Rodina raket R-7 Sovětského svazu, která vyslala do vesmíru první družici, to obcházela tak, že po vyčerpání paliva odhazovala motory a palivové nádrže. Raketa pak používala další menší sadu motorů a palivových nádrží, aby mohla pokračovat v letu vzhůru. Tento proces zbavování se hmotnosti, známý jako staging, pohání vesmírný průmysl v jeho dnešní podobě. Saturn V NASA, který vyslal první lidi na Měsíc, používal tři stupně. Falcon 9 společnosti SpaceX používá dva stupně.

Co je to single-stage-to-orbit?

Problém s etapizací spočívá v tom, že se při spuštění zbavujete komponent. To ztěžuje opakované použití rakety. Společnost SpaceX se zaměřila na to, aby byl první stupeň její rakety Falcon 9 plně opakovaně použitelný, ale druhý stupeň je stále spotřební. Generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk poukázal na letadla jako na ideální příklad, proč by firmy zabývající se lety do vesmíru měly rakety používat opakovaně a je nesmyslné, aby se letadlo rozbilo nebo se při každém letu zbavovalo součástek.

„Je opravdu šílené, že stavíme tyto sofistikované rakety a pak je při každém letu rozbíjíme,“ řekl Musk v roce 2017. SpaceX v současné době vyvíjí plně opakovaně použitelnou loď Starship, kde nosná raketa i loď bezpečně přistávají. Letadla jsou v jistém smyslu dokonalým příkladem toho, proč by byl ideální jediný stupeň na oběžnou dráhu udržitelnější.

Společnost Radian chce využít koncepci známou jako start raketových saní, které startují horizontálně, sjíždějí po dráze, aby nabraly rychlost, a na konci vystřelí z rampy, čímž se raketa při startu rozjede pod úhlem, na rozdíl od vertikálního startu, který postupně zaokrouhluje svou trajektorii až na oběžnou dráhu.

Co slibuje společnost Radian Aerospace?

Společnost Radian plánuje používat raketu pro vysílání posádky a lehkého nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země. Tvrdí, že již uzavřela smlouvy o poskytování startovacích služeb s komerčními vesmírnými stanicemi, výrobci kosmických zařízení, družicemi a nákladními společnostmi, jakož i s americkou a zahraniční vládou.

Ve svém posledním odhalení společnost Radian oznámila, že uzavřela počáteční financování ve výši 27,5 milionu dolarů (cca 600 milionů Kč). Do jejího poradního týmu patří Michael López-Alegría, který koncem března poletí jako jeden z prvních členů posádky na misi Ax-1 společnosti Axiom Space.

Zdroj: Inverse.com