Jedním z hitů letošní pařížské air show byl lehký bojový letoun z Česka

Na pařížském letišti Le Bourget skončil před pár dny již 54. ročník aerosalónu „Paris Air Show“. Hlavní aktéři leteckého i kosmického průmyslu zde dle webu veletrhu opět představili návštěvníkům a odbornému publiku řadu zajímavých novinek.

Součástí pařížské airshow byly ukázky nejnovějších typů letadel, helikoptér a dronů přímo v akci během statických i dynamických ukázek, na kterých se poprvé v novodobé historii prezentoval také letoun české provenience. 

Jedním z hitů aerosalónu bylo také představení lehkého dvoumístného podzvukového proudového letounu L-39NG z dílny Aera Vodochody. Model L-39NG je generačním nástupcem legendárního L-39 Albatros, který je dodnes odborníky považován za jeden z neúspěšnějších cvičných proudových letounů světa. 

Nový model NG má větší dolet s lepšími aerodynamickými vlastnostmi a je samozřejmě vybaven moderní technikou. Model byl vyvinut jako lehký proudový cvičný letoun, který je ovšem schopný plnit i roli lehkého bitevníku.

Nesmíme zapomenout ani další výraznou českou stopu letošního aerosalónu, protože poprvé po padesáti letech se v Paříži předvedlo na stojánce letadlo české výroby – L 410 NG kunovické Aircraft Industries.

Pro Českou republiku získala body také například společnost PBS Velká Bíteš, která podepsala smlouvu s ukrajinskou společností Ivchenko-Progress na společnou výrobu proudových motorů pro bezpilotní letouny.

Tento tradiční český výrobce leteckých pohonů v Paříži také uvedl v premiéře nový model pomocné energetické jednotky pro vrtulníky s vylepšeným výkonem, který se stal součástí projektu nového vývojového vrtulníků jedné z armád zemí NATO.

Zdroj: Paris Air Show, Aero Vodochody