Je budoucností komerčního nadzvukového létání. Nadzvukový X-59 opustil hangáry. Zvukovou bariéru překonává v tichosti
Experimentální letoun NASA X-59 opustil hangáry společnosti Lockheed Martin a cestující všech leteckých společností si mohou zapnout bezpečnostní pásy. Připravuje se nová éra letecké dopravy. Po prezentaci stroj připraví půdu pro nadzvukové letouny na obloze.
NASA připravuje svět na průlom v letectví. Cestou k tomuto cíli má být experimentální letoun X-59, píše portál Space. Je budoucností komerčního nadzvukového létání. Stroj slibuje otevřít historii komerčních nadzvukových letů.
Nadzvukové letadlo ve vzdušném prostoru
V současné době jsou nadzvuková letadla využitelná především ve vojenských aplikacích. Komerčně, například pro osobní lety, se nepoužívají, protože nesmějí létat nad pevninou. Problémem je hluk, který vydávají. Při překonávání zvukové bariéry vytvářejí tak silný třesk, že jsou schopna nejen ohlušit lidi, ale také zničit okolní budovy a infrastrukturu.
Nadzvukový X-59, vyvinutý NASA a společností Lockheed Martin, tuto nevýhodu nemá. Zatím neznáme jeho úplné technické specifikace, ale NASA nás ujišťuje, že zvukovou bariéru překonává „v tichosti“. Místo mohutného dunění má „vydávat pouze měkké zvukové rány“.
Experimentální lety tichého nadzvukového letounu
Po dokončení montáže a testování letounu X-59 má tým inženýrů NASA uskutečnit několik zkušebních letů nad náchylnými lokalitami ve Spojených státech. Jejich obyvatelé se musí dobrovolně přihlásit a aktivně se experimentu zúčastnit. Právě jejich dojmy budou použity k posouzení hluku, který X-59 vydává, a souvisejících rizik.
V dalším kroku budou výsledky sděleny americkým a mezinárodním regulačním orgánům. Tímto způsobem chce agentura podnítit tyto instituce ke změně ani ne tak předpisů, jako spíše používaných kritérií.
Očekává se, že data získaná z letů X-59 povedou regulační orgány k tomu, aby v tomto ohledu navrhly úroveň hluku.
Zdroj: Space