Hry mohou podle studie zvýšit inteligenci dětí
Ve studii provedené Karolinska Institutet ve Švédsku a dalšími institucemi se ukázalo, že počítačové hry mají určitý pozitivní vliv na kognitivní schopnosti dětí, informuje webový portál Sweclockers.
Debata o čase stráveném u obrazovky má dlouhou historii. Díky chytrým telefonům a tabletům se tato problematika stala ještě více aktuální a položila základ pro novou studii o tom, jak hraní her a další aktivity ovlivňují kognitivní schopnosti dětí.

Studii vedl Karolinska Institutet ve Švédsku, který společně s Vrije Universiteit v Nizozemsku zkoumal návyky amerických dětí při sledování obrazovky. Celkem 9 000 dětí ve věku 9 až 10 let bylo podrobeno inteligenčním testům a jejich opatrovníci byli dotazováni, kolik času jejich děti tráví sledováním televize, hraním počítačových her nebo používáním sociálních médií.
Po dvou letech studie sledovala přibližně 5 000 dětí, které byly požádány o opakování stejných testů. Průměrně se děti dívaly na televizi asi 2,5 hodiny denně, půl hodiny strávily na sociálních sítích a hodinu u počítačových her. Výsledky ukázaly, že u dětí, které během této doby hrály více počítačových her, než je průměr, se také zvýšila inteligence přibližně o 2,5 bodu IQ. Sledování televize nebo používání sociálních médií však nemělo žádný pozitivní ani negativní vliv.

Nezkoumali jsme vliv návyků u obrazovky na fyzickou aktivitu, spánek, pohodu nebo školní výsledky, a proto o tom nemůžeme nic říci. Výsledky však podporují názor, že čas strávený u obrazovky obecně nemá negativní vliv na kognitivní schopnosti dětí a že naopak hraní počítačových her může přispívat k vyšší inteligenci. To je v souladu s několika experimentálními studiemi o počítačových hrách.
Podle Torkela Klingberga z Karolinska Institutet, který je členem výzkumného týmu, jenž studii provedl, může být pozitivní vliv počítačových her způsoben tím, že hraní není tak pasivní jako například sledování televize. Není neobvyklé, že hry obsahují nějaký prvek řešení problémů, který by mohl dětem pomoci trénovat kognitivní dovednosti, jako je například pracovní paměť.
Zároveň však upozorňuje, že studie má určitá omezení. Studie například nerozlišuje mezi různými žánry nebo typy počítačových her, ale pouze zprůměruje. Studie se rovněž omezuje na konkrétní inteligenci, a proto nezkoumá, zda hraní her nebo jiné návyky na obrazovce ovlivňují spánek, fyzickou aktivitu, školní výsledky nebo celkovou pohodu dětí. Výsledky jsou navíc založeny pouze na dětech z USA, takže v zemích s odlišnými herními návyky se mohou výsledky lišit.
Zdroj: Sweclockers.com