Google bude muset zaplatit několik miliard pokutu Francii
Společnost Google se odvolává proti pokutě 500 milionů eur, kterou jí uložila francouzská vláda. Důvodem jsou neshody s vydavateli zpravodajství ohledně platby za umístění jejich obsahu ve Zprávách Google, uvádí portál Techcrunch.
V červenci letošního roku francouzské úřady uložily společnosti Google pokutu ve výši 500 milionů eur za neplnění povinností. Případ se týká „nedohody“ s francouzskými vydavateli zpráv o tom, kolik jim bude platit za zobrazování jejich obsahu v News Showcase.
Je důležité objasnit, že Google News Showcase je licenční program, který vydavatelům umožňuje zpeněžit jejich obsah. V některých případech může Google také platit vydavatelům za to, aby poskytli placené články, které budou mít čtenáři k dispozici zdarma. Vydavatelé tak mohou oslovit širší publikum a zároveň získat finanční kompenzaci. Umožňuje však také spotřebitelům zobrazit obsah, který by pro ně jinak nebyl dostupný. Program již funguje v několika zemích, mimo jiné ve Velké Británii, Argentině, Austrálii a Indii.
Pokuta je důsledkem toho, že se nepodařilo dosáhnout dohody s předními vydavateli zpráv v zemi, jako jsou APIG, SEPM a AFP. Společnost Google nesplnila příkaz k jednání o této otázce do tří měsíců poté, co ji o to vydavatel požádal.
Z dřívějších soudních dokumentů vyplývá, že společnost Google souhlasila s tím, že během tří let zaplatí 121 vydavatelům zpráv 64 milionů eur. Zdálo se, že taková nabídka případ ukončí, ale pro francouzské vydavatele zpráv byla částka příliš malá.
Společnost Google se samozřejmě proti rozhodnutí odvolala, protože nechce platit tak vysokou pokutu. Odvolání bude projednávat Odvolací soud v Paříži. Podle francouzského úřadu pro hospodářskou soutěž bude muset společnost pokutu zaplatit v každém případě.
Dovolte mi dodat, že to není jediný trest, který francouzská vláda v poslední době na internetového giganta uvalila. V srpnu společnost souhlasila se zaplacením pokuty ve výši 220 milionů v rámci urovnání sporu v souvislosti s antimonopolním vyšetřováním reklamy. V České republice se do boje s Googlem pustila společnost Seznam.cz, případ se však týká jiné služby.
Zdroj: Techcrunch