Elektrická jachta od BMW. Pluje, aniž by se dotýkala vody
Elektrická revoluce BMW se netýká jen automobilů. Bavorský konglomerát v současnosti ve spolupráci s firmou Tyde staví největší hydrofoil s nulovými emisemi na světě, píše portál Yachtharbour.
Myšlenka využití silových ploch při stavbě lodí není nová. Jedním z jejích propagátorů byl před lety Alexander Graham Bell, známý především jako vynálezce telefonu. Následující desetiletí ukázala, že Bellova koncepce byla správná, a po celém světě se začaly objevovat četné modely lodí a člunů, které plují, aniž by se dotýkaly vody.
Základem řešení jsou hydrofoily – aerodynamické plochy ponořené pod vodou. S rostoucí rychlostí lodi začne voda obklopující křídla vytvářet vztlakovou sílu, která zvedá trup.
Výsledkem je, že rychle plující loď pluje s trupem zvednutým nad vodní hladinu a podpíraným pouze konzolami, k nimž jsou podvodní křídla připevněna. Toto řešení využívají například stavitelé hydroplánů, kteří tak mohou vyvinout velmi vysoké rychlosti, protože trup zvednutý nad hladinu vody neklade velký odpor.
Tyde Open hydrofoil s nulovými emisemi
K tomuto řešení dospěla i společnost BMW, která ve spolupráci s Tyde na jaře 2023 předvedla inovativní bezemisní jachtu Icon. Koncern neusnul na vavřínech a o několik měsíců později představil světu další model hydroplánu poháněného elektřinou – Tyde Open. Podle tvůrců jde o největší plavidlo na světě využívající takové řešení.
Jachta má téměř 15 metrů dlouhý trup a při akceleraci se vznáší 35 cm nad hladinou. Pohon zajišťují dva elektromotory o výkonu 100 kW, které plavidlu umožňují dosáhnout rychlosti chůze 25 uzlů a maximální rychlosti 30 uzlů s – jak tvůrci zdůrazňují – nulovými emisemi, přičemž vytváří pouze malé vlny.
Jachta má mít baterii o kapacitě 400 kWh, která jí umožní urazit vzdálenost přibližně 50 námořních mil. V případě předchozího plavidla, jachty Icon, byla energie ukládána do baterií z automobilu BMW i3, takže – ačkoli to BMW zatím oficiálně neuvedlo – nová jachta bude pravděpodobně také využívat automobilové úložiště energie.
Očekává se, že výroba jachty, která bude k dispozici na objednávku, bude zahájena během příštího měsíce a první kusy by se měly k zákazníkům dostat na podzim 2024.
Zdroj: Yachtharbour, BMW