Čína tvrdí, že testuje motor se schopností pohánět letoun devítinásobnou rychlostí zvuku
Čínští vědci tvrdí, že vytvořili první hypersonický motor s detonační vlnou na světě, který dokáže pohánět letadlo rychlostí Mach 9, tedy devítinásobkem rychlosti zvuku, a to za použití levného leteckého paliva.
Motor se šikmou detonační vlnou prošel řadou úspěšných pozemních testů v pekingském hypersonickém nárazovém tunelu JF-12, informoval v pátek list SCMP.
„Dosud nebyly zveřejněny žádné výsledky testů hypersonických detonačních motorů využívajících letecký petrolej,“ uvedli výzkumníci.
Vědci zveřejnili technické informace o motoru poháněném kerosinem (letecký petrolej) ve zprávě zveřejněné 11. listopadu v odborném časopise Journal of Experiments in Fluid Mechanics. Testy byly provedeny na začátku tohoto roku.
Tým experimentující s motorem, který generuje tah pomocí výbuchů, vedl Liu Yunfeng, vedoucí inženýr Ústavu mechaniky Čínské akademie věd. Ve srovnání s jinými hypersonickými motory, jako je scramjet, může detonační motor pracovat efektivněji a s větším výkonem.

Detonační vlna vyvolává sled výbuchů. Tyto exploze probíhají téměř okamžitě a uvolňují mnohem více energie než tradiční spalování při stejném množství paliva, zejména při rychlostech přesahujících Mach 8.
Detonační motory vyvinuli vědci po celém světě; obvykle však používají vodíkové palivo, které je drahé a výbušné.
Yunfengův motor pohání tryskové palivo známé jako RP-3, které se často vyskytuje na čínských letištích.
„Vzhledem k vysoké hustotě energie a jednoduchosti skladování a přepravy je letecký petrolej palivem volby pro motory využívající k orovozu vzduch. Ačkoli koncept využití leteckého paliva k pohonu hypersonického letu existuje již řadu let, není snadné ho využít,“ řekl Yunfeng.
Vědci měli problémy, protože je obtížné zapálit letecký petrolej v horkém, pohybujícím se vzduchu.
Podle počítačových simulací by motor poháněný kerosinem potřeboval desetkrát delší detonační komoru než motor poháněný vodíkem. Tato dodatečná délka by byla pro většinu hypersonických letadel nepraktická, protože podle týmu záleží na každém milimetru.
Čínští výzkumníci však zjistili, že jednoduchá úprava, jako je přidání hrbolku velikosti palce na vstupní plochu vzduchu do motoru, by mohla usnadnit zapalování kerosinu při zachování kompaktní komory.

Proč takový vývoj?
Zaprvé například v armádě. DF-17 a YJ-21 jsou dvě hypersonické střely, které Čína vyvinula a které mohou zasáhnout konstrukci nebo plavidlo, které se pohybuje, a zároveň se vyhnout většině systémů protivzdušné obrany.
Dále i v dopravě. Vývojem flotily letadel, která mohou dopravit cestující kamkoli na zeměkouli během pouhých několika hodin, čínská vláda doufá, že objeví využití hypersonické technologie v civilním sektoru.
Pravidelné lety na dlouhé vzdálenosti za náročných podmínek musí být pro hypersonická letadla možné. Vědci a inženýři pracující na této technologii však tvrdí, že snížení konstrukčních a provozních nákladů je stále značným problémem.
Zdroj: redakce; SCMP; Journal of Experiments in Fluid Mechanics;