Benzínový nákladní vrtulník Kawasaki testuje robotickou pozemní posádku
Kawasaki vměstnala přeplňovaný motor o objemu 1000 cm3 ze svého divokého hypermotocyklu H2R do těžkého autonomního nákladního vrtulníku a nyní předvedla robotický systém pro jeho nakládání a vykládání, aniž by byli lidé vystaveni proudění vzduchu z vrtule.
K-Racer X1 je bezpilotní letoun, velký zhruba jako malé auto, píše portál newatlas.com. Vznáší se vertikálně na horním rotoru ve stylu vrtulníku, ale tam, kde je obvykle ocasní rotor pro vyrovnávání točivého momentu, používá tento stroj dvě dopředu směřující vrtule namontované na konci zašpičatělých křídel. Tyto vrtule slouží jako přední pohon, přičemž křídla zajišťují určitý vztlak.
Kawasaki zatím neupřesnila, jak rychle bude tato věc létat, ale pochybujeme, že to bude příliš rychle. Za předpokladu, že se horní rotor při cestovním letu stále otáčí, bude maximální rychlost omezena ustupujícími lopatkami, které způsobují asymetrický vztlak.
Foto: Kawasaki Group
V modelu H2R tento motor produkuje impozantní špičkový výkon 300 koní, takže je v jistém smyslu překvapivé, že tento letoun je dimenzován pouze pro užitečné zatížení do 100 kg. Při provozu na benzin bychom očekávali, že tento stroj bude mít ve srovnání se svými elektrickými protějšky skvělou doletovou schopnost, ale žádný dolet zatím nebyl specifikován.
Na videu, které společnost Kawasaki zveřejnila začátkem tohoto měsíce, ukazuje prototyp K-Racer v letu a testuje automatizovaného doručovacího robota, který dodává zásilku na kolečkách. Ta je poměrně malá, nakládá se ručně, pak se sveze po rampě a usadí se v kleci pod dronem. Kawasaki pracuje na větších pojízdných modulech, které se mohou integrovat s dalšími robotickými systémy v továrnách a doručovacích centrech, takže celý proces bude nakonec zcela autonomní.
Automatizace je zásadní výzvou pro Japonsko, které se potýká s úbytkem obyvatelstva, jež stárne rychleji než kdekoli jinde na světě. Odhaduje se, že v roce 2014 bylo 38 % obyvatel země starších 60 let, a toto procento se bude v příštích desetiletích zvyšovat. Roboti budou muset nastoupit a převzít spoustu práce a plně autonomní systém, který zvládne logistické operace na krátkou až střední vzdálenost, jako je K-Racer, by mohl mít před sebou důležitou budoucnost.
Samozřejmě, než se obloha zaplní těmito stroji, budou muset letecké úřady dát zelenou autonomním letům a automatizované řízení vzdušného prostoru příští generace bude muset zabránit tomu, aby se věci navzájem srážely.
Zdroj: newatlas.com