Americké špionážní letadlo CIA spatřeno blízko Česka. Lockheed U-2S léta až 27 km vysoko
Polský fotograf, který má na svém kontě desítky krásných fotografií létajících letadel, tentokrát zachytil skutečný vojenský skvost blízko Česka. Jeho nejnovější snímek zachycuje Lockheed U-2S v Polsku. Jedná se o jednu z verzí výškového průzkumného letounu vyráběného od 50. let 20. století, píše portál Interia. Navzdory všem těm desetiletím jde o konstrukci, která stále slouží americké zpravodajské službě (CIA).
Blízko Česka letěla slavná Dragon Lady neboli Lockheed U-2, americké výškové průzkumné letadlo. Jako špionážní nástroj se používá již desítky let a vhodným místem ve vzdušném prostoru je pro něj stratosférická hladina.
Nejnovější snímek je však unikátní, protože cestovní výškou pro Lockheed U-2S je často stratosféra, tedy strop až 27 km vysoko. Jestli letoun letěl také přes Česko jsme se nedozvěděli.
Lockheed U-2 – co je to za stroj?
Stratosférický proudový letoun Lockheed U-2 je jedním z nejvýznamnějších strojů v historii letectví. Byl postaven na objednávku CIA pro průzkumné účely a v aktivní službě zůstal téměř 60 let. Říká se mu Dračí dáma a vojenští piloti ho považují za nejnáročnější letoun, který americká armáda má, píše portál Simpleflying.
U-2 může používat širokou škálu zpravodajského vybavení, které je konstruováno jako vyměnitelné moduly. V současné době je podle oficiálních informací na palubě U-2 kamera, která z výšky více než 20 000 metrů dokáže pořídit detailní snímky terénu ve vzdálenosti téměř 500 metrů bočně od stroje, tedy jeden letoun může vyfotografovat pás široký téměř 1 km.
Lockheed U-2 má maximální rychlost více než 820 km za hodinu a dolet 5 633 km. Varianta U-2S zahrnuje modernizaci, výměnu motoru za General Electric F118-GE-101 s tahem 84,5 kN a modernizaci elektroniky. Tato verze byla zalétána 23. května 1989.
S tímto letounem je velmi obtížné přistát, jak je vidět na videu níže:
Při přistání proto pilotovi pomáhá speciální vozidlo, které stroj sleduje a dává mu pokyny, jak jej bezpečně usadit na zemi.
Vozidlo se přibližuje k ocasu U-2 na vzdálenost asi 10 m a dává pilotovi vědět, když je stroj půl metru nad zemí. Poté velmi pomalu klesá, dokud se U-2 nedotkne země. Když se kola stroje dotknou přistávací dráhy, zpomalí, až se jedno z křídel dotkne země a letoun se zastaví.
Zdroj: Interia, Simpleflying