Kvíz: Jak dobře znáte Škodovky od roku 1980 do 2000. Většina chlapů nedá víc jak 2 z 10
Škoda je největší a nejúspěšnější českou automobilkou, jejíž původ sahá i dál než do roku 1925, kdy došlo ke spojení Škodových závodů a firmy Laurin a Klement. My se ale zaměříme na éru mezi lety 1980 až 2000. Jak jste na tom se znalostmi aut značky Škoda právě v tomto období? Vsadíme se, že i když si myslíte, že víte vše, náš kvíz vás nachytá na detailech.
V Mladé Boleslavi původně sídlila firma na výrobu jízdních kol s názvem Laurin a Klement, která vznikla v roce 1895. Až později došlo na spojení do moderního automobilového podniku s názvem Škoda.
Krátká historie Škodovky od 80. let po milénium
Období mezi začátkem 80. let a přelomem nového tisíciletí znamenalo pro značku Škoda neuvěřitelný předěl. Od podprůměrných vozidel se firma dostala k vývoji moderních a mezi domácími i zahraničními řidiči oblíbených aut. V 80. letech byla totiž firma svázána plánovanou ekonomikou socialistického státu. Oproti tehdejším vozidlům západní výroby československá auta zaostávala v podstatě ve všem.
Určitý milník ale přeci jen nastala ještě před revolucí, a to v roce 1987, kdy se začala vyrábět Škoda Favorit. Tento model byl „revoluční“ ve využití motoru u přední nápravy. Favoritů bylo vyrobeno přes 1 milion kusů v různých verzích (hatchback, kombi a pick-up).
Mnohem výraznější krok ale znamenalo spojení Škody s koncernem Volkswagenu v roce 1991, který Škodovkám dodal nové normy a standardy. I díky tomu se inženýři české automobilky mohli lépe opřít o know-how světově proslulé značky a vyvíjet moderní vozy pro všechny generace řidičů.
Tento postup mezi světovou elitu znamenal rozvoj technologií, ale i designu. A tak se začaly vyrábět téměř ikonické modely, které po českých silnicích jezdí spolehlivě dodnes, zejména díky modelům Felicia, Fabia a Octavia, která byla v roce 1996 dokonce nominována v soutěži Evropské auto roku.
Kvíz: Jak dobře znáte auta Škoda?
-
Který z modelů Škoda 120 vs 125 byl vyráběn dříve?
a) 120 vyráběna dříve
b) 125 vyráběna dříve
c) Obě vyráběny ve stejném roce -
Který rok byla zahájena výroba modelu Škoda Garde?a) 1981
b) 1983
c) 1985 -
Když jsme u Škody Garde, jaký model na Garde navazoval?
a) Škoda 110 R
b) Rapid
c) Škoda 120 LSŠkoda Favorit byla přelomovým modelem z pohledu využití motoru na přední nápravu. Zdroj: Shutterstock -
Model Škoda Favorit ve verzi pick-up byl předchůdcem kterého z následujících?
a) Fabia Praktik
b) Felicia Fun
c) Octavia -
Který z následujících systémů pohonu mělo auto se zadním motorem (zadní náprava) v 80. letech?
a) Škoda 105/120 série
b) Škoda Favorit
c) Škoda FeliciaŠkoda 105 a Škoda 120 jsou téměř k nerozeznání. Zdroj: garaz.cz -
Kdy byla zahájena sériová produkce modelu Škoda Felicia?
a) 1994
b) 1996
c) 1998 -
Která z těchto verzí Škoda Favorit byla sportovně laděná?
a) Favorit LX
b) Favorit Silverline
c) Favorit 136 L/Akcent -
Který z následujících modelů měl premiéru po roce 2000?
a) Škoda Fabia
b) Škoda Felicia
c) Škoda Favorit -
Který z těchto modelů se jako první vyráběl v Kvasinách po roce 1990?
a) Škoda Felicia Fun
b) Škoda Favorit Forman
c) Škoda Octavia Tour -
Model Škoda Rapid/Garde měl motor uložen …
a) vpředu s pohonem přední nápravy
b) vzadu s pohonem zadní nápravy
c) vpředu s pohonem zadní nápravy

Správné odpovědi
-
a) 120 vyráběna dříve než 125
-
a) Výroba Garde začala v roce 1981
-
b) Škoda Rapid
-
b) Favorit pick-up (konkrétně model Fun) byl předchůdcem Felicie Fun
-
a) Série 105/120 měla zadní pohon, zadní motor
-
a) Felicia zahájila sériovou produkci v říjnu 1994
-
c) Favorit 136 L, známý jako Akcent, měl silnější motor a sportovní doplňky
-
a) Fabia měla premiéru koncem roku 1999 (ale běžné dodávky po roce 2000)
-
b) Favorit Forman se v Kvasinách začal montovat po modernizaci závodu na počátku 90. let
-
b) Rapid/Garde měl motor uložen vzadu a pohon zadní nápravy

Celkové hodnocení
Tak jak jste dopadli? Považujete se za odborníky automobilky Škoda, nebo máte ještě značné mezery? To poznáte z celkového hodnocení našeho kvízu.
0 až 2
Opravdu nemáte zase tak hluboké znalosti české značky. Možná, že u aktuálních modelů je to podstatně lepší, ale nedávná historie je základ.
3 až 5
To už je trochu lepší. Vaše mezery mohou být dány věkem. Možná, že máte dobré povědomí pouze o jednom ze dvou období, tedy buď 80., nebo 90. let. Případně jste si jen tak zkoušeli štěstí a Škodovka nepatří mezi vaše nejoblíbenější značky.
6 až 8
Slušný základ. Řidiče s takovými znalostmi by v Mladé Boleslavi měli určitě rádi. Na auto zdarma to sice nestačí, ale možná budete mít lepší představu o hodnotě škodováckých veteránů, kdybyste chtěli některého z nich koupit.
9 až 10
Není co dodat. Buď pracujete přímo v továrně Škoda, nebo jste si značku natolik oblíbili, že na ni nedáte dopustit.
Zdroje: idnes, zpravy.aktualne, autosalon, automobilrevue, garaz

