Sluneční brýle budou brzy patřit mezi povinnou výbavu a budete je muset mít v každém autě, varují odborníci
Oslnění od slunce při jízdě autem není nic příjemného. Může se to stát brzy ráno, v pravé poledne, ale i v pozdním odpoledni, kdy slunce zapadá přímo nad silnicí. Sluneční brýle momentálně sice nejsou v autě povinností, ale to se může brzy změnit. V některých zemích dokonce podle situace a typu slunečních brýlí padají pokuty. Jak je to v Česku?
Pro řízení nejsou vhodné jakékoliv sluneční brýle. Optikové radí, jaký typ ochrany u brýlí zvolit, aby bylo řízení komfortní a bezpečné.
Proč je dobré mít v autě sluneční brýle
Každý správný řidič by měl mít sluneční brýle ve vozidle po ruce, i když je obvykle nenosí. Mohou totiž sloužit jako důležitá ochrana před oslněním a to nejen v létě, ale klidně i v zimě. Nemusíte se nutně setkat jen s ostrým sluncem. Nepříjemná je i osvětlená vozovka od slunečních paprsků, zejména, pokud je mokrá. Pak se světlo od vozovky odráží tak, že vám ani nemusí dovolit ujet další metry, protože jednoduše nic nevidíte.
Kvůli takovému oslnění ztrácíte přehled o tom, co se před vámi i okolo vás děje a můžete velmi snadno přehlédnout například cyklistu nebo chodce.
Sluneční brýle také zabraňují únavě ve chvíli, kdy řídíte několik hodin, ať už na služební cestě, nebo dovolené. Oči a svaly kolem nich tak mohou více odpočívat. Bez slunečních brýlí se neobejdou zejména profesionální řidiči. Například řidiči nákladních vozidel se vystavují riziku vážné nehody v důsledku únavy a špatné viditelnosti.

Jaké sluneční brýle si do auta pořídit
Kvalitní sluneční brýle do auta koupíte za rozumnou cenu nejen v optice, ale také v drogeriích nebo na čerpacích stanicích, kde je sice výběr menší, ale brýle většinou obsahují polarizační filtr. Ten je pro řidiče zásadní, protože odstraňuje horizontální polarizaci světla. Takové brýle většinou vyjdou na několik málo stovek, obvykle okolo 500 Kč, ale vybírat se dají i ve slevách.
Pokud musíte nosit dioptrické brýle nebo čočky, i zde je řešení, ačkoliv bývá dražší. Můžete si nechat vyrobit polarizační brýle i s dioptriemi, případně využít polarizační sluneční klip přímo na dioptrické brýle.
Dejte si pozor na kategorie slunečních filtrů
Při výběru slunečních brýlí si zjistěte, jakou kategorii slunečního filtru splňují a kolik procent světla propouští. Řiďte se následujícími radami:
- 0 (80 až 100 %), 1 (43 až 80 %) jsou brýle určené spíše jako módní doplněk, ale pro řízení vhodné nejsou, protože zachycují příliš málo světla.
- 2 (18 až 43 %), 3 (8 až 18 %) už jsou brýle vhodné pro řízení a dají se použít při denním světle, ale i krátkodobě například při řízení v tunelu a pomohou obzvláště při výjezdu z něj.
- Filtr s číslem 4 (3 až 8 %) mají příliš tmavé brýle, které byste mít na sobě při řízení neměli. Takové brýle využijete spíše na horách za plného světla nebo u moře.
Sháníte brýle při snížené viditelnosti? Pak se soustřeďte i na barvu čoček. V takových situacích jsou ideální žlutá a oranžová skla, které doslova rozjasní okolí před vámi, takže i při zatažené podzimní obloze máte pocit, že jste uprostřed letního dne. Naopak se při řízení úplně vyvarujte modrým odstínům.

Kde a proč vám za sluneční brýle hrozí pokuta
Právě přes sluneční filtr se dostáváme ke specifickým zákonům některých zemí Evropy, které použití nevhodných slunečních brýlí pokutují. Příkladem je Německo, kde hrozí pokuta za příliš tmavá skla s filtrem 4 až do výše 75 EUR (zhruba 1 800 Kč). Přísnější jsou ve Španělsku, kde za extrémně tmavá skla policisté účtují až 200 EUR (asi 4 900 Kč).
Drastické jsou zákony ve Velké Británii. Za sluneční brýle s filtrem číslo 4 budete muset zaplatit 5 000 liber (asi 141 500 Kč) a navíc dostanete trestné body. Britské zákony hovoří jasně, že při špatné viditelnosti musíte vozidlo nejlépe zastavit, nebo použít brýle s nižším filtrem. Pokutovat vás může britská policie i za to, že sluneční brýle při řízení vůbec nepoužijete a opět jde o částku od 100 do 5 000 liber.
Jsou sluneční brýle nutností i v ČR?
V České republice vás nikdo za (ne)používání slunečních brýlí pokutovat nebude a policie ani neřeší, jak moc tmavá skla na sobě máte. Naopak se může soustředit na to, zda máte nasazeny potřebné dioptrické brýle podle lékařské zprávy.
Někteří odborníci se ale shodují, že by sluneční brýle mohly být součástí povinné výbavy řidiče. Tento názor souvisí s tím, jak se vlivem změny klimatu zvyšuje počet slunečných dnů, ale i teplota, která se projevuje na únavě za volantem. V provozu se také objevuje stále více vozidel a každá drobná nepozornost může mít za následek nehodu. Uvidíme tedy, jak se k takové povinnosti v budoucnu postaví zákonodárci a policisté.