Kuriózní investice: Když vyjede na silnici, lidé se mu smějí. Díky své kultovní ošklivosti se z něj stává cenný poklad pro sběratele
Na první pohled tohle auto budí pozornost takovou, že lidé často zůstávají stát, ukazují si na něj a smějí se. Patří mezi vozy, které si na silnici nespletete s ničím jiným. Už od svého uvedení na trh vyvolává prudké reakce, pro jedny je to důkaz odvahy designérů, pro jiné největší estetický omyl v dějinách automobilismu. Kdekdo se pousměje, když ho potká na silnici, a v internetových diskusích patří mezi věčné terče posměchu.
Mnohé renomované magazíny a automobilové pořady ho zařadily na seznamy nejškaredějších aut všech dob. Přesto, nebo právě proto, si tahle bizarní legenda získává své místo v garážích sběratelů, kteří ji vnímají jako originální klenot a kuriózní investici. Co kdysi bylo terčem posměchu, dnes může být ceněnou raritou, která roste na hodnotě.
Kdysi ostuda silnic, dnes poklad pro odvážné
Je to auto, které zná snad každý, i ten, kdo se o auta nezajímá. Fiat Multipla. Auto, které se na silnicích nedá přehlédnout. Už od svého uvedení v roce 1998 budilo vášně. Design přední části byl natolik nezvyklý, že lidé často nevěřili vlastním očím. Světlomety ve dvou řadách nad sebou, široká karoserie, vysoká stavba a celkový vzhled, který se vymykal tehdejšímu vkusu.
Přesto, nebo právě proto, se Multipla stala legendou. Top Gear, Car Throttle nebo Sunday Times ji bez milosti řadily na čelní příčky žebříčků nejškaredějších aut všech dob. Veřejnost se dělila na dva tábory, jedni se jí smáli, druzí ji obdivovali za odvahu a praktičnost.

Šest sedaček a spousta prostoru
Fiat Multipla stál na platformě Fiatu Bravo/Brava, ale karoserie byla zcela originální. Na délku měřila jen něco přes čtyři metry. Na šířku ale měla necelých 1,9 metru. Výška vozu se pohybovala okolo 1,7 metru, což spolu s velkými okny a vzpřímeným posezem zajišťovalo výborný výhled z vozu.
Pod kapotou bylo možné najít několik motorů. Nejoblíbenější byl vznětový čtyřválec 1.9 JTD o výkonu kolem 77 až 85 kilowattů, tedy 105 až 115 koní. Tento motor byl známý svou spolehlivostí a nízkou spotřebou, která se pohybovala kolem šesti litrů na sto kilometrů. Benzínová varianta nabízela motor 1.6 16V se zhruba 76 kilowatty (103 koní), často kombinovaný s LPG nebo CNG pohonem.
Interiér byl navržen tak, aby maximálně využil prostor. Šest samostatných sedadel v uspořádání tři vpředu a tři vzadu nabízelo nebývalou variabilitu. Sedadla bylo možné sklopit, posouvat, nebo úplně vyjmout. Zavazadlový prostor měl objem kolem 430 litrů, ale po vyjmutí zadních sedadel narostl až na téměř 1 900 litrů.
Praktičnost na prvním místě
Multipla nebyla o kráse, byla o funkčnosti. A v tom byla vynikající. Nabízela spoustu odkládacích prostorů, vysokou střechu, široké dveře a rovnou podlahu. Řidič seděl vysoko a měl na silnici skvělý výhled. Řízení bylo snadné a auto působilo na svou velikost až překvapivě obratně.
Navzdory svému vzhledu byla Multipla chválena i za jízdní vlastnosti. Podvozek byl tuhý a na svou kategorii MPV nabídla velmi slušnou stabilitu v zatáčkách. Tady se ukázalo, že Fiat to s tímhle modelem myslel vážně, chtěl rodinné auto, které se dobře řídí, a to se mu povedlo.

Ceny od pár tisíc po statisíce
Multipla je dnes na trhu ojetin poměrně levná. V Česku lze narazit na kusy už za třicet až padesát tisíc korun. Většinou jde o auta, která mají hodně za sebou, vysoký nájezd, opotřebovaný interiér a často i korozi na prahách nebo podbězích.
Zachovalé kousky, hlavně ty z prvních let výroby, které mají původní lak, originální interiér a nízký nájezd, se na západních trzích prodávají dráž. V Itálii, Německu nebo Velké Británii se ceny pohybují mezi třemi až sedmi tisíci eur. To je v přepočtu zhruba 75 000 až 180 000 korun. Výjimkou nejsou ani aukce, kde se za unikátní kusy, například s nájezdem pod dva tisíce kilometrů, platí částky přes dvanáct tisíc eur, tedy více než 300 000 korun.
Multipla se tak pomalu stává sběratelskou kuriozitou. Auto, které lidé dřív vysmívali, dnes láká ty, kteří chtějí vlastnit kus automobilové historie a mít doma vůz, který budí emoce na první pohled.