Tak krásnou Škodu 1000 MB jste ještě neviděli. Tyrkysový výstavní veterán vás pohladí po duši
Před 50 lety jich byly plné silnice. Tento model bylo možné vidět téměř na každém rohu a doma v garáži ho tehdy chtěl mít každý. V polovině 60. let totiž šlo o revoluční vůz, který se v automobilovém průmyslu proslavil. Dnes už ho v běžném provozu nejspíš nepotkáte, k vidění je ale v muzeích či na automobilových přehlídkách. A radost udělá nejednomu sběrateli či obdivovateli veteránů! Pro mnohé také jde o symbol dětství.
Přitom vůbec nešlo o pohodlné ani spolehlivé auto, ačkoliv patřilo mezi extrémně populární. Kvůli nepohodlným sedadlům a mizernému pérování cestující během jízdy drncali tak moc, až je z toho bolel zadek. Motor umístěný v zadní části vozidla byl pěkně hlasitý a jeho zvuk prakticky nešlo ignorovat. Tato škodovka měla pedály umístěné vysoko, a tak ani samotné řízení nebylo dvakrát příjemné. Jednalo se ovšem o první masově dostupný rodinný automobil, tudíž o něj byl velký zájem. A hodnotu si auto drží dodnes!

První svého druhu
Škoda 1 000 MB se začala vyrábět v roce 1964. Jednalo se o první sériově vyráběnou škodovku se samonosnou karoserií. Zároveň šlo o první vůz, který měl koncepci „vše vzadu“ – v zadní části auta se nacházel jak motor, tak pohon zadní nápravy. Zavazadlový prostor byl naopak vpředu. Automobil dosahoval maximální rychlosti 120 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládl za 27 sekund. V dnešní době celkem úsměvné, nemyslíte? Na běžné ježdění to dnes už není, nicméně tento kousek stále ocení nespočet automobilových nadšenců. V bazarech ho koupíte klidně za statisíce!
Plné problémů
Minulý rok „embéčko“ oslavilo 60 let od zahájení výroby a lidem stále přináší úsměv na tvář. Naši rodiče a prarodiče na něj určitě mají skvělé vzpomínky. Původně neslo označení s politickým podtextem „lidový vůz“, jelikož jeho hromadná výroba vedla k masové motorizaci Československa. Češi díky němu mohli brázdit republiku křížem krážem. Extrémní popularitě se auto těšilo i přesto, že mělo poměrně vysokou poruchovost. Problémy trápily především první série.
Ne nadarmo si tak během prvního roku škodovka vysloužila přezdívky „tisíc malých bolestí“ a „DoDo“, tedy „Dodělej doma“. „Protože tam byla řada zbytečných věcí, které novým majitelům ztrpčovaly život. Například hadičky od nádrže, které zpuchřely téměř každému po velmi krátké době,“ říká vedoucí Oddělení silniční a vodní dopravy v Národním technickém muzeu Petr Kožíšek. Lidé holt počítali s tím, že u tohoto typu vozu bude občas nějaká oprava nutná. I přesto se ho během pěti let vyrobilo téměř půl milionu kusů! „Automobil Škoda 1000 MB byl pro motorizaci Československa asi něco jako Ford T pro motorizaci Ameriky – mimořádně významný,“ dodává Kožíšek.

Design se povedl
Ačkoliv „embaso“ nepatřilo mezi nejpraktičtější vozidla, skvěle vypadalo. Charakterizoval ho tzv. „široký úsměv“ na přední straně. Jednalo se o chromovaný ovál okolo víka rezervního kola, který zasahoval do bočních směrovek. Jeho horní část tvořila hranu víka zavazadlového prostoru. Na zadních blatnících měla škodovka zaoblenou mřížku, které se slangově říkalo „žábra“ nebo „ledvinka“. Auto se vyrábělo ve čtyřdveřovém provedení typu sedan a zajímavostí bylo, že už tehdy bylo dostupné v mnoha barevných variantách! Na trhu bylo k dispozici například červené, bílé, šedé či modré embéčko. A právě tyrkysově modrý lak s krásným leskem si získal srdce nejednoho řidiče. Jestliže patříte mezi obdivovatele aut, tenhle kousek vás pohladí po duši.
Může být vaše
Přemýšlíte, že byste si tohoto veterána pořídili? Možné to stále je. Škoda 1 000 MB je stále v nabídce. Na nejrůznějších bazarových portálech „embéčko“ koupíte i dnes, levné ale rozhodně nebude. Pokud však patříte mezi milovníky historických vozidel, určitě vám udělá radost. Tento konkrétní kousek byl vyroben v roce 1968, najeto má 70 000 km a výkon činí 48 koní. Váží 845 kg a jeho zdvihový objem je 988 cm³. V roce 2020 prošel testováním – jestliže byste se s ním chtěli projet po silnicích, nic vám v tom nebude bránit. Připravte se ale na to, že za veterána zaplatíte 175 000 Kč.