Toto auto je jak věrná a spolehlivá žena. Je jich zatraceně málo, ale když ji máte, milujete ji do konce života
Je malá, lehká, upřímná a nikdy vás nenechá ve štychu. Mazda MX-5 Miata si už přes tři dekády drží status nejprodávanějšího roadsteru světa. Není se čemu divit, jedná se o auto, které vás sice nerozmazluje elektronikou, ale zato vám dá čistou radost z jízdy. Kdo se v ní jednou sveze, zůstane ji obvykle věrný navždy.
Mazda MX-5 se zrodila v roce 1989 jako moderní pocta britským roadsterům 60. let. Na rozdíl od nich ale nabízela japonskou spolehlivost. Brzy si proto získala srdce řidičů po celém světě. První generace s označením NA měla sklopná světla, motor vpředu a pohon zadních kol. Předností Miaty pak bylo, že vážila jen kolem 950 kilogramů. Minimalismus a mechanická upřímnost se staly jejími hlavními zbraněmi. Miata (jak se jí říká v USA) není o rychlosti, ale o souznění s vozem.

Radost z řízení
MX-5 je příkladem toho, že k řidičskému štěstí nepotřebujete stovky koní ani složité elektronické systémy. Lehkost, ideální vyváženost podvozku, přesné řízení a krátké mechanické dráhy řazení jsou tím, co dělá z každé projížďky nezapomenutelný zážitek. Miata neohromuje brutální akcelerací, ale jemností a komunikativností a tím, jak vás vtáhne do děje a udělá z vás součást auta. Každá zatáčka, každý meziplyn, každý přeřazený stupeň vám připomene, proč jste si kdysi auta zamilovali a proč volant v ruce není jen prostředek k přesunu z bodu A do bodu B. V době anonymních SUV a přebujelých asistentů řízení představuje Mazda MX-5 malý technický zázrak. Nejen že jde o analogový vůz v digitálním světě, Miata má i duši, což je něco, co mnoha autům zoufale chybí.
Čtyři generace
Mazda MX-5 prošla od svého zrodu čtyřmi generacemi – NA, NB, NC a aktuální ND. Každá má své kouzlo. První dvě byly ryze analogové, třetí trochu narostla a přibrala na váze, zatímco čtvrtá se vrátila ke kořenům lehkosti. I přes moderní technologie si však všechny zachovaly základní filozofii: jednoduchost, spolehlivost a radost. Díky tomu si MX-5 stále drží status dostupného sportovního auta, které se navíc díky široké skupině fanoušků tohoto modelu může pyšnit až kultovním statusem.

Ojetiny v dobrém stavu
Kolem modelu sportovní Mazdy MX-5 se utvořila po celém světě i v tuzemsku mimořádně silná komunita. Díky ní má nebývale dobrou dostupnost dílů. Ojeté kusy navíc bývají velmi dobře udržované, protože si je lidé vskutku hýčkají. S trochou péče vydrží motor i podvozek stovky tisíc kilometrů. Konstrukce auta je navíc poměrně jednoduchá, snese proto mnoho oprav, které zvládne i průměrně zručný nadšenec v garáži. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 6–7 litrů. Ačkoliv to není auto na rodinnou dovolenou, jako víkendový společník nemá konkurenci.
Emoce za volantem
Miata není jen dopravní prostředek – je to životní styl. Není to auto, které si pořídíte kvůli image nebo výkonu, ale kvůli tomu, jak vás díky němu baví každý kilometr. V otevřené verzi s plátěnou střechou nabídne nefalšovaný pocit svobody, v kupé verzi RF zase trošku praktičnosti. Majitelé o ní často mluví jako o “nejlepším rozhodnutí života“, což se rozhodně nedá říct o každém autě. Mazda MX-5 je věrná a spolehlivá, to z ní dělá ideální kandidátku pro vztah na celý život. Na silnicích jich nejezdí mnoho, což z Miaty dělá čím dál vzácnější jev. Miata zároveň představuje i poměrně zajímavou investici, protože ceny dobře zachovalých kusů jdou pomalu nahoru. V době, kdy svět směřuje k elektromobilitě a autonomnímu řízení, představuje MX-5 symbol svobody a radosti, jakou už nová auta často nenabízí.