Bankám dochází trpělivost se seniory. Některé jim dokonce ruší účty
Pamatujete si tu dobu, kdy jste si do banky zašli pěšky, pozdravili známou tvář u přepážky a za chvíli bylo hotovo? Dnes by se takový scénář dal považovat za historické drama. Banky totiž zrychlují tempo a s vervou se pouští do digitální přestavby. Co bylo dřív běžné, je dnes považováno za zastaralé a rizikové. Někdo tu změnu vítá s nadšením, jiní ji sledují s obavou. Zejména senioři. A právě Komerční banka dává jasně najevo, že se starým systémem už nechce dál pokračovat.
Komerční banka už neposílá klientům jen připomínky, ale rovnou výpovědi. Kdo do 24. července nepřejde na nový systém s názvem KB+, tomu účet jednoduše skončí. Klienti samozřejmě o peníze nepřijdou. Budou si je moci vybrat na pobočce nebo převést jinam. Starý systém podle banky přestal odpovídat dnešním bezpečnostním nárokům a moderním funkcím. Nový systém má být modernější, pohodlnější a bezpečnější. A především jediný, který bude fungovat.

George místo Servisu. Česká spořitelna už je také jinde
Komerční banka ale není v této digitální misi sama. Česká spořitelna už před časem ukončila provoz systému Servis dvacet čtyři a přešla výhradně na George. Ten nabízí nové rozhraní a více funkcí, ale mnoha klientům chybí jednoduchost původního řešení. Spořitelna provedla změnu bez možnosti volby a kdo chtěl zůstat, musel přijmout George jako novou realitu. Starý přístup už přestal být dostupný.
Partners Banka plánuje bankovnictví pouze v mobilu
Zatímco některé banky přecházejí pomalu, Partners Banka sází na naprostou novinku. Plánuje budoucnost, kde bankovnictví probíhá pouze přes mobilní aplikaci. Klasické internetové bankovnictví už ani nezahrnuje do svých plánů. Znamená to, že bez chytrého telefonu se ke svým financím nedostanete. A pokud s mobilem zatím jen voláte a budík nepoužíváte, nejspíš budete muset přehodnotit své návyky.
Staré telefony přestávají stačit
I klienti, kteří mobilní bankovnictví používají, narážejí na nové limity. Některé banky už neumožňují přístup přes starší verze operačních systémů. Například Česká spořitelna nebo Raiffeisenbank vyžadují minimálně Android 9 nebo iOS 16. Pokud máte telefon, který už oslavil kulatiny, s aplikací si nejspíš nerozumí. Bez podpory systému aplikace nefunguje a s ní i celé bankovnictví.
Podobně se chová i Air Bank. Ta zrušila možnost potvrzovat platby přes SMS a nutí klienty používat aplikaci My Air. Bez ní si nezaplatíte ani zubní pastu na internetu. Podle bank je to bezpečnější a také odpovídá současným regulacím. Ověřování přes mobilní aplikaci má chránit klienta lépe než obyčejná textová zpráva.
Všichni tlačí na změnu. Někde jemně, jinde nekompromisně
Digitální transformace je nevyhnutelná. Komerční banka rozesílá výpovědi účtů, pokud klient nepřejde do nového systému. Česká spořitelna už nedává klientům na výběr a klasický systém úplně vypnula. Partners Banka připravuje systém, který ani nepřipustí návrat k minulosti. Air Bank a další banky upouštějí od SMS ověřování a přecházejí výhradně na aplikace.
Pokud vám to všechno zní jako neúprosný nástup robotů do bank, není to daleko od pravdy. Banky chtějí větší kontrolu, vyšší bezpečnost a nižší provozní náklady.

Co dělat, pokud se vám nechce přecházet
Pokud patříte mezi ty, kterým se změny nepozdávají, máte pár možností. Můžete si pořídit nový telefon a požádat někoho blízkého o pomoc. Většina bank nabízí asistenci na pobočce a někdy i speciální linky pro seniory. Rozhodně není nutné se hned vzdávat. Ale je nutné se připravit.
Budoucnost bankovnictví se přesouvá do chytrých telefonů. Kdo nechce zůstat pozadu, bude muset překonat obavy z technologií. Nikdo neříká, že se musíte stát ajťákem. A když vám to nepůjde, nebojte se říct si o pomoc. Banky chtějí být digitální, ale stále by měly být i lidské.