Tuto barvu auta si obvykle vybírají nejméně inteligentní řidiči (tvrdí studie). Vyhněte se jí obloukem
Červená je statisticky nejrizikovější
Studie zveřejněná firmou carVertical v roce 2024 analyzovala více než 300 tisíc vozidel v několika evropských zemích. Výsledek byl jednoznačný – červená auta měla v přepočtu na kus nejvyšší podíl dopravních nehod. Konkrétně šlo o 60,3 %, což je o několik procentních bodů více než u šedé nebo černé, které jsou běžnější a početně zastoupenější.
Podobně dopadly také podobné výzkumy, které potvrdily, že u červených vozidel je pravděpodobnost zničení vyšší než u jiných barev. Zjištění se zakládají na pojistných událostech, haváriích i výstupech ze servisní databáze.
Barva samotná za to nemůže. Ale něco naznačuje
Samozřejmě, že karoserie ve výrazné barvě nezpůsobí sama o sobě dopravní nehodu. Zásadní je řidič a jeho chování. Proč tedy zrovna červená auta bourají častěji? Odpověď hledali odborníci i psychologové.
Červená je barvou dominance, rychlosti a sebeprosazení. Právě tato symbolika může přitahovat jedince, kteří mají tendenci více riskovat, rychleji jezdit nebo méně dbát na pravidla. Některé výzkumy dokonce naznačují, že lidé si barvu vozu vybírají podle své povahy, a právě řidiči červených aut vykazují vyšší míru impulzivity.

„Statistika nevypovídá jen o autě, ale hlavně o jeho majiteli. Červené vozy si často vybírají ti, kteří chtějí být vidět, nebo mají silnější sklony k exhibicionismu,“ uvádějí autoři výzkumu.
Nejde jen o nehody, ale i závažnost
Zajímavým zjištěním z některých studií je také větší závažnost nehod u červených aut. Nejde tedy pouze o vyšší počet karambolů, ale i o to, že škody bývají větší. To může souviset s vyšší rychlostí nebo pozdější reakcí v krizových situacích.
Červené vozy bývají častěji sportovní modely nebo stylově výrazné varianty běžných aut. Právě s takovými vozy se pojí větší pravděpodobnost rizikového řízení. Přitom některé značky své sportovní edice lakují výhradně červeně. Příkladem může být třeba Ferrari nebo Alfa Romeo.
Jsou paradoxně hůř vidět?
Některé analýzy zmiňují také nižší viditelnost červené barvy v určitých světelných podmínkách. Za šera, v mlze nebo při stmívání může být červené vozidlo méně kontrastní oproti okolnímu prostředí. To platí zejména v zimě nebo v městském prostředí s mnoha červenými prvky (reklamy, světla, odrazy).

Naopak barvy jako bílá nebo světle šedá mají výrazně nižší nehodovost. „Jednoduše řečeno, bílá je neutrální a viditelná za všech podmínek. Řidiči těchto aut jsou navíc často praktičtěji založení a nevyhledávají extrémy,“ uvádí experti.
Vyhněte se jim obloukem? Ne tak doslova, ale…
Statistiky jsou jasné. Setkáte-li se na silnici s červeným vozem, je dobré zbystřit. Riziko, že jeho řidič bude impulzivní, neklidný nebo příliš sebevědomý, je zkrátka vyšší. Neznamená to, že každý červený vůz řídí agresivní šofér, ale pravděpodobnost určitého typu chování je statisticky doložená.
A co když uvažujete o koupi červeného auta? Zvažte všechny okolnosti. Design může být atraktivní, ale také nápadný pro policii, dražší na přelakování nebo méně výhodný při prodeji. Především ale mějte na paměti, že právě na vás budou ostatní hledět se zvýšenou opatrností.
Statistika je neúprosná. Červená auta prostě bourají víc.