S tímto autem na STK ani nejezděte. Je jasné, že nová pravidla nemáte šanci splnit. V čem je problém?
Od 1. července vstupují v platnost nová pravidla pro technické kontroly vozidel v České republice. Ministerstvo dopravy zavádí Inspekci silniční dopravy (INSID), která bude mít pravomoc zastavovat vozidla v provozu, ukládat pokuty na místě a v případě závažných závad zabránit řidiči v další jízdě. Cílem těchto opatření je zlepšit technický stav vozidel na českých silnicích a zvýšit bezpečnost provozu.
Technické kontroly vozidel v České republice se v posledních měsících zpřísnily. Starší vozy mají při pravidelných kontrolách stále větší problém obstát a to zejména kvůli korozi. Pokud vlastníte starší auto s pokročilou rzí na konstrukčních částech, často nemá smysl na STK vůbec jezdit: nová pravidla jsou totiž neúprosná.
Nová pravidla pro auta na STK
Od 1. července vzniká Inspekce silniční dopravy (INSID), která bude kontrolovat vozidla nejen na STK, ale i přímo v provozu. V případě závažných závad může vozidlo okamžitě odstavit.
Nejčastějším důvodem neúspěchu na STK je koroze karoserie a podvozku. Lehká povrchová rez na nenosných částech je zatím tolerována. Pokud je však koroze na nosných prvcích vozidla, jako jsou prahy, podlahy nebo podvozkové části, technická kontrola vozidlo okamžitě vyřadí. Rez, která naruší pevnost karoserie, je nyní posuzována o mnoho přísněji. Inspektoři sledují nejen vizuální vzhled, ale i hloubkové narušení konstrukce. I malá díra v prahu nebo na nosníku stačí k tomu, aby auto neprošlo.

Jaké vozy mají největší problém
Starší auta se stářím nad 15 let jsou na STK pod daleko přísnějším dohledem. Podle dat Portálu řidiče se průměrné stáří vozidel v Česku zvýšilo na 16,4 roku. Typickým problémem jsou vozy z 90. let a začátku 21. století, které mají často viditelnou strukturální korozi. Nejvíce neúspěšných kontrol mají starší vozy nižších tříd a auta bez kvalitní protikorozní ochrany.

Na co si dát pozor před STK
Před návštěvou STK je vhodné nechat vozidlo prohlédnout v servisu. Odborníci doporučují zaměřit se na prahy, podběhy, podlahu a uchycení náprav. Pokud je rez povrchová, lze ji ještě odstranit. Pokud už jsou části vozidla narušené a nosné prvky poškozené, nemá smysl na STK vůbec jezdit. Auto s vážnou korozí nebude schopné projít technickou kontrolou ani po menších opravách. V takovém případě je nutná rozsáhlá oprava nebo vyřazení vozidla z provozu.
Změny se týkají i evidenční kontroly
Evidenční kontrola je fyzická kontrola vozidla, která má prokázat, že vozidlo odpovídá údajům uvedeným v technickém průkazu. Od 1. července dojde současně i k prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současného jednoho roku na dva roky.
Platnost evidenční kontroly bude sjednocena s technickou kontrolou, což znamená, že pokud vozidlo úspěšně projde technickou kontrolou, samostatnou evidenční kontrolu už nebude ve většině případů nutné absolvovat. Tato změna má zásadně zjednodušit zejména přepis vozidla na nového majitele.
Další důležitou novinkou je digitalizace celého procesu evidenčních kontrol. Díky propojení státních digitálních systémů již nebude potřeba předkládat fyzický protokol o evidenční kontrole při zápisu vozidla ani při změně vlastníka nebo provozovatele. Úřady si tyto informace samy načtou automaticky přímo z centrální databáze. Tato inovace zrychlí administrativu spojenou s přepisem či registrací vozidel.
Co když evidenční kontrola nevyhovuje?
Pokud technik při evidenční kontrole zjistí, že skutečný stav vozidla neodpovídá údajům uvedeným v technickém průkazu (například barva karoserie nebo typ motoru), vozidlo kontrolou neprojde. Přepis auta je i přesto možný, ale majitel je povinen zjištěné rozdíly co nejdříve odstranit a vozidlo uvést do souladu s údaji v technickém průkazu. Bez této nápravy vozidlo nesmí být provozováno na veřejných komunikacích.