Semafory v roce 2025: Konec oranžové barvy
Představte si, že se jedete po rušné silnici a na křižovatce zahlédnete, jak se vám před očima objevuje typické barevné schéma semaforu – červená, zelená a… oranžová. Tento pojem je zakořeněný v povědomí řidičů už po generace. Jenže ve světě dopravních předpisů je tahle „oranžová“ pro většinu z nás trochu jinak definovaná.
Dlouhá léta jsme se řídili světelnými signály a oranžová, jak ji běžně označujeme, pro nás znamenala jasný signál – „Pozor!“. Stará známá pravda, že oranžová upozorňuje na blížící se změnu, je vžitá tak hluboko, že jen málokdo tuší její oficiální označení. Legislativa totiž barvu mezi červenou a zelenou považuje za žlutou. Ačkoli se na první pohled zdá, že jde jen o slovíčkaření, pro odborníky i autoškoly je důležité, abychom barvy na semaforu označovali správně.

Pokud byste se zeptali starších generací, jaké pokyny se za jejich mladých let v autoškole probíraly, většina z nich by vám odpověděla, že červená značí „stůj“, zelená „jeď“, a oranžová – i když oficiálně „žlutá“ – znamenala „zrychli“. Ovšem od novely silničního zákona, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, je jízda na oranžovou (žlutou) signalizaci za určitých podmínek postihována podobně přísně jako jízda na červenou. V praxi to může znamenat pokutu až 5500 Kč a odebrání šesti bodů z bodového systému. Při opakovaném přestupku hrozit i správní řízení s pokutou až 25 tisíc korun.
Průjezd na „oranžovou“
Žlutá (nebo chcete-li oranžová) má v silničním provozu svou přesnou roli. Řidič je povinen zastavit, pokud se nachází v dostatečné vzdálenosti od křižovatky, aby mohl bezpečně zpomalit a zastavit před semaforem. Nicméně, pokud je už příliš blízko a zastavení by znamenalo riziko pro řidiče za ním, smí opatrně projet křižovatkou. Tento bod je často zdrojem zmatků – někteří řidiči totiž stále interpretují oranžovou jako pokyn k rychlejšímu projetí, což může vést k nehodám.
Ačkoli mnozí tento signál považují za podnět k zrychlení, odborníci na dopravní předpisy doporučují, aby se řidiči naopak na žlutou připravili k zastavení. Na semaforech v některých zemích, například v Rakousku, začíná před změnou na žlutou zelená blikat, což dává řidičům čas zareagovat a snížit rychlost.
Historie semaforů se datuje až do začátku 20. století a od počátku obsahovaly barvy, které byly snadno rozeznatelné i v podmínkách špatné viditelnosti – červená pro zastavení, zelená pro jízdu a mezifáze, která upozorňovala na změnu. Ve skutečnosti je však mezi dopravními inženýry a legislativci tato barva považována za žlutou, ačkoliv pro řidiče vypadá spíše oranžově.

Předpisy a zákony už dlouhá léta počítají s „žlutou“ barvou a od toho se odvíjejí i pravidla pro autoškoly, kde je barva na semaforu učena jako žlutá. Pro většinu z nás je však přirozené ji vnímat jako oranžovou, což je dáno jak jejím skutečným odstínem, tak kulturními zvyklostmi.
Oranžová odchází, žlutá zůstává
I když se nic nemění v praktickém používání semaforů, bylo by užitečné, kdyby řidiči začali chápat žlutou jako správné označení tohoto signálu. „Oranžová“ zůstane pravděpodobně ještě dlouho v povědomí řidičů jako neoficiální označení, ale pro všechny případy, a především pro autoškoly a právní dokumentaci je klíčové zavést termín „žlutá“.
Takže příště, až budete stát na semaforu a uvidíte, jak se zelená mění na oranžovou – pardon, žlutou – vzpomeňte si, že oficiálně už oranžová neexistuje. Vědomí toho, že jedete na správné barvě, vám třeba ušetří pár horkých chvilek za volantem a možná i pokutu.