Zvyky cestujících v ekonomické třídě, které letušky nejvíce nesnášejí
Být letuškou rozhodně není procházka růžovým sadem. Každý den se musí potýkat s nespočtem různých cestujících, kteří mají své specifické potřeby, požadavky a zvyky. Některé z nich jsou v rámci norem, jiné ale dokážou letušky pěkně vytočit. Zvlášť v ekonomické třídě, kde je většina pasažérů namačkaná jako sardinky, to bývá často peklo.
Když se zeptáte skutečných letušek, které zvyky pasažérů je nejvíc štvou, dostanete pěkně dlouhý seznam. Některé z nich jsou ale opravdová klasika, se kterou se setkávají denně. Patří mezi ně například neustálé mačkání tlačítka pro přivolání letušky kvůli každé banalitě, hlasité chrápání nebo poslouchání hudby či filmu bez sluchátek.
TOP 3 nejhorších zvyků cestujících podle letušek
Je jasné, že být letuškou v ekonomické třídě chce pořádnou dávku trpělivosti a diplomatického umu. Pokud tedy nechcete letušky vytáčet a ztěžovat jim práci, zkuste se při příštím letu vyvarovat následujících otravných zvyků. Uvidíte, že vám to letušky oplatí milým úsměvem.
Objednávání horkých nápojů
„Nesnáším, když si lidé objednají kávu nebo čaj v letu, který trvá méně než hodinu,“ svěřuje se letuška Tammy. „Nápoje nemůžeme servírovat dřív než 15 minut po startu a méně než 15 minut před přistáním.“ A to je opravdu málo času na přípravu a servis horkých nápojů pro desítky cestujících.
Představte si, že jste letuška a musíte připravit a roznést kávu a čaj pro celou ekonomickou třídu během pouhých 30 minut. To znamená, že musíte bleskurychle nalít horkou vodu do kelímků, přidat sáčky s kávou nebo čajem, rozdat cukr a mléko, a ještě k tomu stihnout obejít všechny cestující. A to vše v úzkém prostoru uličky mezi sedadly, kde se sotva vyhnete loktem či kolenem spolucestujících. Není divu, že letušky tuhle část své práce nesnášejí.

Ale časová tíseň není jediným důvodem, proč letušky nemají rády objednávky horkých nápojů. Dalším problémem jsou turbulence, které mohou kdykoli během letu nastat. V tu chvíli hrozí velké riziko, že se káva vylije a opaří kohokoliv z cestujících či personálu.
A jako by toho nebylo málo, objednávky horkých nápojů také zdržují ostatní cestující. Zatímco letuška připravuje a roznáší kávu a čaj, ostatní cestující netrpělivě čekají, až na ně přijde řada s občerstvením nebo nákupem z palubního menu.
Přehnané pohodlí cestujících
Letuška Tamara má s přehnaným pohodlím cestujících bohaté zkušenosti. „Při jedné cestě si pán sundal kalhoty a seděl v boxerkách s nohama opřenýma o stěnu. Jedna věc je pohodlí, ale tohle je příliš,“ svěřuje se Tamara. A není sama, kdo se s podobným chováním setkal. Mnoho jejích kolegyň by mohlo vyprávět.
V první řadě jde o narušení osobního prostoru ostatních cestujících. Nikdo nechce sedět vedle někoho, kdo se vysvlékl do spodního prádla. Je to neslušné a navíc to může být pro mnohé velmi nepříjemné a trapné. Obzvlášť pokud jde o rodiče s dětmi nebo starší cestující.
Dalším problémem je hygiena. Letadla jsou uzavřené prostory, kde se pohybuje mnoho lidí. Sundávání oblečení a odhalování holé kůže na sedačkách rozhodně nepřispívá k udržení čistoty a může to být i zdravotní riziko. Letušky pak mají více práce s dezinfekcí sedaček a dek.
V neposlední řadě přehnané pohodlí ztěžuje práci letušek. Procházení uličkou mezi sedačkami je už tak dost náročné, natož když cestující zabírají prostor svýma nohama nebo částmi oděvu. Letušky pak musí kličkovat a vyhýbat se, aby o někoho nezakopli nebo něco nepřevrhli.
Zouvání bot
„Kromě letištní prohlídky si je sundavat nemusíte.“ říká letuška Barbara. Důvodů, proč letušky nesnášejí sundané boty v letadle, je hned několik. Tím prvním a nejzásadnějším je bezesporu zápach a pocení nohou v uzavřeném prostoru. Obzvlášť nepříjemné je to během dlouhých letů. Pro letušky, které musí chodbičkou neustále procházet, je to hotové utrpení.

Dalším důvodem jsou hygienické aspekty. Sundané boty představují riziko šíření bakterií a plísní. Mnoho lidí má na nohou různé kožní problémy nebo třeba mykózy, které se pak mohou snadno přenést na sedadlo nebo koberec. Letušky pak musí kabinu důkladně desinfikovat, aby se zabránilo dalšímu šíření nákazy. Někteří pasažéři si dokonce na záchod chodí bez bot, což je z hygienického hlediska naprosto nepřijatelné.
V neposlední řadě sundané boty představují bezpečnostní riziko. V případě nouze a nutné evakuace letadla totiž hrozí, že pasažér bude mít problém rychle se obout a opustit palubu. Ztrácí se tím drahocenný čas a zvyšuje riziko zranění. Boty by proto měly zůstat na nohou po celou dobu letu, aby byl každý připraven rychle jednat v krizové situaci.