Nová studie: káva může pomoci předcházet Alzheimerově chorobě. Zabraňuje množení odpovědné bílkoviny. Stačí tři šálky denně
Dobrá zpráva pro milovníky espressa. Nedávno publikovaná studie přináší důkaz, že káva může zabránit množení bílkoviny, která je spojována s Alzheimerovou chorobou. Dokazuje to studie zveřejněná 19. července v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry, píše web Inverse.
Alzheimerova choroba je neurodegenerativní onemocnění mozku projevující se ztrátou nervových buněk v některých částech mozku. Jedná se o nejčastější typ demence u osob starších 65 let. K prvním příznakům patří poruchy paměti, postupně se přidává poškození kognitivních, intelektuálních a fyzických schopností.
Ačkoli není přesně jasné jak Alzheimerova choroba začíná nebo jak se vyvíjí, na vině je zřejmě agresivní shlukování bílkoviny zvané Tau v mozku.
Univerzita v italské Veroně se zaměřila na účinky kávových sloučenin na shluky bílkoviny Tau. Ukázalo se, že kofein a další sloučeniny kávy zabraňují shlukování Tau bílkoviny, což působí jako ochrana před ztrátou kognitivních funkcí.
Současné léčebné postupy zatím nedokážou Alzheimerovu chorobu zvrátit ani jí zabránit, ačkoli odborníci neustále postupují v jejím poznávání, ať už jde o léky, které ji mohou zpomalit nebo o změny životního stylu, které mohou příznaky oddálit, píše web Science alert.
Pokud jde o kávu a její složky, je toho mnohem více než jen to, že nás po ránu probere. „Předložili jsme velké množství důkazů o tom, že káva espresso, široce konzumovaný nápoj, je zdrojem přírodních sloučenin, které vykazují příznivé účinky při zmírňování nežádoucího shlukování Tau,“ píší vědci.
Vědci dodávají, že „mírná konzumace kávy“ v množství dvou nebo tří 40 mililitrových šálků espressa denně „může poskytnout dostatečné množství bioaktivních molekul, které mohou zabránit shlukování Tau bílkoviny“.
Zdroje: inverse, science alert, wikipedie
Nejnovější články
- Jeden nespokojený senior může zablokovat stavbu celého satelitního městečka o několika domech
- Kalifornie testuje autobusy s rychlostí 225 km/h. Pro svou zběsilou jízdu budou mít vlastní pruh na dálnici
- Některé České restaurace trestají nedojedená jídla poplatkem. Kdo nedojí, připlatí si
- Cyklistický airbag může být rozhodujícím prvkem pro záchranu života. Objevují se hlasy pro jeho povinné zavedení
- Ukrajina tak dlouho žádala USA o zbraně dlouhého doletu, až se je naučila vyrábět sama
- Psychologie říká, že lidé, kteří dosáhnou 70 let a uvědomí si, že je jejich děti již nepotřebují, mohou pociťovat hluboký dopad na své duševní zdraví
- Zpráva evropských úřadů potvrzuje: hrozny, jahody a pomeranče jsou ovoce nejvíce kontaminovány pesticidy
- Kbelík a mop mají své dny sečteny: odborníci na úklid sdílejí stejný názor a v roce 2026 se přiklánějí k jeho vylepšené verzi
- Blíží se úplné zatmění slunce: Dočkáme se ho v létě a bude to nádherná podívaná
- Je konec: Legendární švédská automobilka po 75 letech končí prodejem posledních vyrobených aut