Matka (43) odmítla, aby její dítě vypracovalo úkol z matematiky. Až ho uvidíte, hned pochopíte
Děti je nemají v oblibě, jejich rodiče často ještě víc. Řeč je o domácích úkolech, které někdy představují drama pro celé rodiny. Týká se to hlavně nejmenších školáků, kteří si bez pomoci starších mnohdy neví rady. Jeden takový úkol zvedl ze židle i třiačtyřicetiletou ženu, která se se svou zkušeností svěřila do médií.
Domácí úkoly jsou běžnou součástí výuky. Někdy se však stane, že úloha překvapí nejen děti, ale i jejich rodiče. Přesně to se stalo paní Evě, matce osmiletého chlapce, když nahlédla do jeho domácího úkolu z matematiky. Nešlo o složitost příkladu, zaskočilo ji spíše zadání.
Na první pohled neškodná slovní úloha se tak stala podnětem k debatě o tom, jak škola přistupuje k výuce a jak se v učebních plánech odráží změny ve společnosti.

Úkol, který vyvolal kontroverzi
Zadání „kontroverzního“ úkolu bylo následující: „Anička má dvě maminky. První mamince je 36 let, druhé 42 let. Kolik let jim je dohromady?“
Z matematického hlediska šlo o jednoduchý úkol na sčítání, který by za jiných okolností pravděpodobně nebudil žádnou pozornost. Namísto běžného modelu rodiny – matka a otec – se zde však setkáváme se situací, kdy má dívka jménem Anička dvě maminky.
Právě tato skutečnost paní Evu zarazila a přiměla ji k razantnímu kroku. Synovi řekla, aby úkol nezpracoval, a místo toho poslala učitelce email, ve kterém vyjadřuje podiv nad podobou domácího úkolu. Je názoru, že škola by v hodinách matematiky měla děti učit počítat, ne je seznamovat s odlišnými rodinami.
„Podobná témata patří jinam, ne do hodin matematiky. Nechci, aby mé dítě namísto počtů řešilo takové věci,“ napsala ve zprávě pro učitelku.
Rodina může i takto vypadat
S podobnými úlohami se dnešní děti přitom skutečně mohou ve škole setkat. Cílem však není malé školáky učit o stejnopohlavních vztazích či jiných modelech, které odporují tradičnímu rodinnému uspořádání. Úkoly s obdobným zadáním mají dětem spíše ukázat, že i takto mohou některé rodiny vypadat a že se nejedná o nic nenormálního. Školní osnovy se tak přizpůsobují dnešní době, která už neignoruje fakt, že ve společnosti existují i lidé s jinou než heterosexuální orientací, či rodiny, ve kterých není klasicky otec a matka.
„Existuje mnoho různých typů rodin. Některé děti mají jen jednoho rodiče, jiné vyrůstají s prarodiči nebo v pěstounské péči. Někdo má taky dvě maminky nebo dva tatínky. Je důležité, aby se žáci učili, že takové situace jsou normální a že jejich spolužáci mohou pocházet z různých prostředí,“ říká například učitel Petr.
Zadání, jaké ve škole dostal osmiletý chlapec, podle něj jen reflektuje současnou realitu. „Není to žádná ideologie, neříkáme dětem, že by to takto snad mělo být ve všech rodinách, pouze jim ukazujeme svět takový, jaký je,“ dodal.
Přibývá rozvedených i stejnopohlavních párů
I když byla paní Eva nespokojena se zadáním matematického úkolu, je třeba respektovat, že společnost prošla za poslední desetiletí výraznými proměnami. Zatímco dříve bylo běžné, že rodina sestávala z matky, otce a dětí, dnes existuje mnohem více variant. Statistiky ukazují, že stále větší počet dětí vyrůstá v rozvedených rodinách, v domácnostech s nevlastními rodiči nebo v rodinách se stejnopohlavními partnery.
Mimochodem – dlouholetý výzkum amerických vědců odhalil, že výchova dvěma matkami nemá na dítě žádný negativní vliv.

Pro dospívání bez předsudků
Podobné úkoly učí nejenom matematiku, ale zároveň pomáhají dětem chápat rozmanitost světa kolem nich. Pokud se dítě naučí, že rodina může mít různé podoby, bude v budoucnu tolerantnější a lépe se vypořádá s odlišnostmi, se kterými se na své cestě životem zákonitě jednoho dne potká.
Psychologové připomínají, že děti nejsou zatížené předsudky od narození, ale získávají je teprve v průběhu let, nejčastěji od rodičů a nejbližšího okolí. Škola, která jim ukazuje, že existují různé typy rodin, tak pomáhá vytvářet prostředí, ve kterém se všechny děti cítí přijímané.