X-59 QueSST je budoucnost letectví. Nový letoun je konstruován tak, aby při letu nadzvukovou rychlostí byla hladina hluku co nejnižší
Experimentální letoun X-59 QueSST opustil továrnu Lockheed Martin v Kalifornii. Tento pozoruhodný stroj projde sérií pozemních testů, po nichž je plánován první let ještě v roce 2023. X-59 je předzvěstí průlomu v letectví a řešení jednoho z jeho klíčových problémů, jak uvádí web Scitech Daily.
X-59 QueSST (Quiet SuperSonic Technology) je experimentální letoun, který od roku 2019 staví společnost Lockheed Martin společně s NASA. Neobvyklá konstrukce vznikla za účelem studia fenoménu sonického třesku a řešení, jak jej omezit.
Sonický třesk je akustický jev, který doprovází let nadzvukovou rychlostí. Vzhledem k jeho vzdálenosti od letadla letícího obvykle ve velké výšce není nebezpečný a nezpůsobuje škody, ale hladina hluku je velmi silná.
Tento jev byl vedle vysoké ceny jedním z důvodů omezení rozvoje nadzvukové osobní letecké dopravy, která se omezila na dva sériově vyráběné cestovní letouny v podobě Concordu a Tu-144. V současnosti je tento jev velmi rozšířený.
Jak omezit sonický třesk?
Tento problém má pomoci vyřešit letoun X-59. Stroj je konstruován tak, aby při letu nadzvukovou rychlostí byla hladina hluku co nejnižší. Z tohoto důvodu je kabina zapuštěna do trupu a pilot nemá přímý výhled dopředu skrz kapotáž kokpitu. Pohled z přední části letadla je do kabiny přenášen prostřednictvím kamer, které jsou součástí systému zvaného eXternal Visibility System.
Letoun X-59 je také vybaven speciálně tvarovanou přední hranou, která je navržena tak, aby rozptylovala rázové vlny vznikající při letu letounu. Trup letounu, včetně sání vzduchu, je tvarován tak, aby zvukové vlny odrážel a nesměřoval je k zemi.
Rychlý a tichý proudový letoun Lockheed Martin X-59 QueSST
Díky těmto opatřením se očekává, že let X-59 nadzvukovou rychlostí bude generovat hluk na úrovni 75 dB – slyšitelný, ale srovnatelný s letem současného podzvukového proudového letounu. Očekává se, že řešení testovaná na letounu X-59 pomohou při konstrukci proudových nadzvukových osobních letadel, která v budoucnu umožní cestovat vysokou rychlostí bez omezení hluku.
Letoun X-59, ačkoli je konstruován s důrazem na maximální snížení hluku, využívá řešení a komponenty z několika letadel, která se v současné době vyrábějí. Mimo jiné má podvozek z letounu F-16, kabinu a její vybavení z cvičného letounu Northrop T-38 a motor General Electric F414 je vypůjčený z letounu F-18.
Lockheed Martin X-59 QueSST – technická data
Stroj je dlouhý 29 metrů, má rozpětí křídel 9 metrů a v konfiguraci připravené k letu váží necelých 15 tun. Jeho maximální rychlost se pohybuje kolem 1,5 Mach, ale těsně pod maximem je cestovní rychlost, která dosahuje 1,42 Mach.
Vývojový program tohoto stroje má zpoždění, protože původně měl vzlétnout ze země již v roce 2021. Pokud budou současné zkoušky úspěšné, současný harmonogram vývoje X-59 počítá s tím, že by letoun měl být zalétán do konce roku 2023.
Zdroj: redakce, scitechdaily.com, nasa.gov