Nadzvukový letoun X-59 NASA prošel dvěma klíčovými testy a je o krok blíže svému prvnímu letu

Nové video společnosti Lockheed Martin přináší nové informace o letounu X-59, který vyvíjí ve spolupráci s NASA a zdá se, že vývoj letounu pěkně pokračuje, napsal server Interesting Engineering.

Digitální inženýrství bylo klíčem k vývoji letounu X-59

Letoun X-59 je navržen tak, aby produkoval tišší zvukový třesk a umožnil nadzvukovým letounům zrychlit na rychlost zvuku při přeletu nad obydlenými oblastmi.

Jedním z problémů letounu Concorde, když byl v provozu před rokem 2003, byla skutečnost, že jeho sonický třesk byl tak hlasitý, že musel létat nižší rychlostí nad obydlenými oblastmi – to znamená, že plně nevyužíval zkrácený potenciál nadzvukového letu.

V novém videu společnosti Lockheed Martin vedoucí inženýr letounu X-59 Michael Buonanno říká, že letoun X-59 úspěšně prošel dvěma zásadními zkouškami, a to zkouškou odolnosti konstrukce a zkouškou palivového systému, která ukázala, že letoun přesně měří palivo. A nyní se připravuje na první letovou zkoušku.

„Digitální inženýrství bylo nedílnou součástí konstrukce letounu X-59 od jeho prvních fází,“ vysvětluje Buonanno. „Na rozdíl od tradičních letounů, kde jsme hojně využívali aerodynamické tunely k tvarování a pochopení proudění kolem konfigurace. My používáme tisíce počítačových simulací, abychom charakterizovali nuance každého jednotlivého prvku proudění na letadle.“

Vedoucí analýzy konečných prvků letounu X-59 Tony Delagarza mezitím zdůraznil roli aeroelastického modelování, které pomáhá splnit požadované úrovně „tichého“ dunění. Delagarza rovněž uvedl, že nadzvukový ráz letounu X-59 bude bližší bouchnutí dveří automobilu“než mohutný nadzvukový ráz letounu Concorde, který by mohl rozbít okna.

X-59 by mohl vzlétnout ještě letos

Vše jde podle plánu a X-59 poprvé vzlétne ještě letos. Další akustické ověřovací lety jsou pak naplánovány na příští rok, po nichž budou následovat komunitní přelety na začátku roku 2024, aby se otestovala hlasitost sonického třesku.

Poté NASA plánuje předat výsledky komunitních přeletů Mezinárodní organizaci pro civilní letectví a Federálnímu úřadu pro letectví v roce 2027. S těmito informacemi budou moci regulační orgány rozhodnout, zda by mělo dojít ke změně pravidel, která zakazují nadzvukové lety nad pevninou – rozhodnutí by se dalo očekávat v roce 2028.

Pokud budou NASA a soukromé firmy, jako je Boom Supersonic, úspěšné, možná se brzy dočkáme toho, že se na oblohu opět vznesou komerční nadzvukové dopravní letouny, které výrazně zkrátí dobu cestování a zároveň vyřeší jeden z největších problémů, s nimiž se potýkal letoun Concorde.

Zdroj: interestingengineering.com