Podívejte se na start nového dopravního prostředku, jaký jste ještě neviděli
Společnost Regent zveřejnila video z letových zkoušek svého pozoruhodného prototypu Seaglider. Jedná se o první stroj, který kombinuje výhody účinnosti přízemního efektu (pozitivní vliv na vztlakové charakteristiky vodorovných ploch křídla letadla v blízkosti země) a hydrofoilingu v jediné konstrukci, která slibuje vysokou rychlost a dlouhý dolet v pobřežních oblastech. Letadla s křídly s přízemním účinkem, jako je například sovětský Ekranoplán (stroj na pomezí letadla, vznášedla a lodi), se v minulosti ukázala jako slibná, ale jako běžná forma dopravy se neujala.
Tyto nízko letící stroje se pohybují na vzduchovém polštáři mezi křídly a povrchem, který jim poskytuje výrazné zvýšení vztlaku a účinnosti ve srovnání s běžnými letadly letícími výše ve vzduchu – pokud se udržují ve výšce v rozpětí vlastních křídel. Toto extrémní omezení výšky letu znamená, že letadla s pohonem země sice mohou létat nad pevninou, ale pro běžný provoz je to příliš nebezpečné a obvykle létají nad vodou. Doba elektrifikace přináší nové možnosti.
Elektrické čluny se snaží prosadit, ale jejich baterie jednoduše nemají dostatek energie, aby je dokázaly pohánět na dlouhé vzdálenosti. A první elektrická letadla se snaží zajistit užitečný dolet i při slušném počtu cestujících na palubě. Společnost Regent se na to podívala a zkombinovala účinnost starého stroje se zemním účinkem s jinou, novější technologií, kterou je okřídlený člun. Letoun Seaglider je navržen tak, aby se pomalu pohyboval po vodě jako loď s trupem ve tvaru písmene V, píše server New Atlas.
Když zrychluje ke startu, vynoří se z vody na křídlech/hydrokřídlech. Díky tomu je kabina nad vlnami, takže hladce klouže po hladině a poskytuje pohodlnou jízdu. Výrazně snižuje odpor vzduchu, a tím i energii potřebnou k proražení vody, takže k dosažení vzletové rychlosti se spotřebuje mnohem méně energie. Jakmile se letadlo ocitne nad hladinou, hydroplány se složí a při přistání se opět rozloží.

Společnost Regent tvrdí, že takové 14místné pobřežní elektrické vozidlo je rychlé, tiché, pohodlné a schopné urazit vzdálenost až 300 km rychlostí až 300 km/h a s nulovými emisemi. Měl by být levný (poloviční provozní náklady než u dopravního letadla) a bleskově rychlý (asi šestkrát rychlejší než srovnatelná loď). Regent uvádí, že přijal předběžné objednávky v hodnotě 7 miliard dolarů, včetně velkého balíku záloh na letadla různých velikostí. Prototyp Seaglideru má rozpětí křídel přibližně 5,5 m.
Společnost již získala 18 milionů dolarů na stavbu prototypu v plné velikosti s rozpětím křídel 19,8 m a na testy s posádkou, které by měly začít v roce 2024. Sériově vyráběný Seaglider by podle společnosti mohl přepravovat platící cestující do roku 2025. To je ambiciózní časový plán, ale společnost Regent již získala spoustu peněz a má značnou výhodu oproti letadlům nové generace, jako jsou elektrické VTOL aerotaxi, díky tomu, že může stroj certifikovat jako námořní plavidlo WIG, a vyhnout se tak typové certifikaci FAA.
Zdroj: newatlas.com