Skrytý trik všech personalistů: Na pohovoru vám dají tuto nevinnou otázku. Špatná odpověď je okamžitý konec
Pohovory jsou pro mnoho lidí stresující záležitostí. Připravujete se na to, abyste se předvedli v tom nejlepším světle, ale personalisté používají skryté otázky, které mohou na první pohled působit nevinně. Jednou z nejčastějších záludných otázek, která může rozhodnout o vašem dalším osudu, je: „Proč jste odešel z předchozí práce?“ Odpověď na tuto otázku může být důležitá, a pokud nevíte, jak na ni správně odpovědět, můžete snadno přijít o šanci na novou pozici.
Zaměstnavatelé se vás neptají jen proto, aby zjistili, co bylo na předchozím pracovišti špatně. Tato otázka má mnohem hlubší podtext. Odpověď prozradí váš postoj, profesionalitu a schopnost zvládat složité situace. Jde o to, jak se stavíte ke konfliktům a jak mluvíte o svých bývalých zaměstnavatelích nebo kolezích. Personalisté tak hodnotí nejen vaše zkušenosti, ale i vaši osobnost.
Nejhorší možná odpověď, kterou můžete na tuto otázku dát, je kritizování a pomlouvání předchozího zaměstnavatele nebo kolegů. Ačkoliv může být lákavé vyventilovat svou frustraci, je to přesně to, co personalisté nechtějí slyšet. Taková odpověď totiž ukazuje, že nejste schopni profesionálně zvládat konfliktní situace, a může to naznačovat, že byste podobně negativně mluvili i o nové společnosti, pokud by došlo k nějakému problému.

Jak správně odpovědět?
Pokud chcete na otázku „Proč jste odešel z předchozí práce?“ odpovědět správně a udělat dobrý dojem, je důležité zachovat klid a zůstat pozitivní. Zaměřte se na důvody, které personalistovi ukáží, že jste připraveni na novou výzvu, a že vaše rozhodnutí bylo dobře promyšlené.
Zde je několik tipů, jak odpovědět:
- Zaměřte se na růst a nové příležitosti
Jednou z nejlepších odpovědí je zmínit, že jste chtěli pokročit ve své kariéře nebo najít novou příležitost, která vám umožní se dále rozvíjet. Například:
„Cítil jsem, že jsem v předchozí pozici dosáhl určitého bodu, kdy jsem se již nemohl dál profesně rozvíjet, a hledal jsem nové výzvy, které by mě posunuly dál.“ - Mluvte o změně zaměření nebo odvětví
Pokud jste se rozhodli změnit odvětví, může to být skvělá odpověď. Například:
„Moje předchozí pozice byla skvělá, ale postupně jsem zjistil, že mě více zajímá jiný obor, kde mohu lépe uplatnit své dovednosti.“ - Vyzdvihněte pozitivní aspekty předchozího zaměstnání
Nezapomeňte ukázat, že si vážíte zkušeností, které jste získali, a že jste vděční za příležitosti, které vám byly poskytnuty. Například:
„Získal jsem spoustu cenných zkušeností a spolupracoval s úžasným týmem, ale cítil jsem, že nastal čas na novou příležitost a změnu prostředí.“ - Buďte upřímní, ale neutrální
Pokud jste z předchozího zaměstnání odešli kvůli konfliktům nebo nevyhovujícím pracovním podmínkám, zkuste zůstat neutrální. Nikdy se nepouštějte do osobních útoků nebo ostré kritiky. Místo toho řekněte něco jako:
„Některé aspekty práce mi již nevyhovovaly, a proto jsem se rozhodl hledat pozici, která lépe odpovídá mým profesním cílům.“

Co personalisté slyšet nechtějí
Zde je několik příkladů odpovědí, kterým byste se měli za každou cenu vyhnout:
- „Můj šéf byl hrozný.“ – Pomlouvání vašeho předchozího zaměstnavatele může personalistovi ukázat, že nejste schopni řešit konflikty profesionálně.
- „Byla to špatná firma.“ – Taková odpověď zanechá dojem, že nejste loajální a můžete mít problém s jakýmkoli zaměstnavatelem.
- „Měli jsme neustálé problémy s kolegy.“ – I když mohly existovat konflikty, je lepší zůstat diplomatičtí a nevyzrazovat detaily.
Negativní odpovědi nebo nadměrná kritika mohou vzbudit podezření, že neumíte pracovat v týmu nebo že budete problémoví i v novém zaměstnání. Personalisté hledají lidi, kteří se umí adaptovat, řešit problémy a zůstat pozitivní i v náročných situacích.
Jak se připravit na tuto otázku?
Nejlepší způsob, jak se na tuto otázku připravit, je být připraven předem. Ujasněte si, jak chcete odpovědět, a trénujte odpověď, abyste působili klidně a sebejistě. Pokud vás na pohovoru zastihne nepřipravené, můžete snadno sklouznout k negativním emocím nebo nechtěným komentářům.
Buďte struční – odpověď by měla být jasná a krátká, aniž byste zacházeli do přílišných detailů. Ukažte, že jste připraveni na nové výzvy a že se těšíte na příležitost, kterou nová pozice nabízí.