Polsko objednává pontonové mosty PFM. Armáda nyní používá 50 let staré relikvie. K čemu slouží?
Polská armáda brzy získá nové mosty pro překonávání řek. Muzejní pontonové mosty PP-64 Wstęga, vyrobené v 60. letech, se konečně dočkaly svých nástupců. Nahradí je francouzské pontonové mosty PFM (Pont Flottant Motorisé), jak píše server Opex 360. Co umí a k čemu přesně slouží?
Jedna souprava PFM má stát maximálně 598 milionů Kč a soupravy mají být dodávány postupně, poslední do konce roku 2026. Každý zařízení umožňuje stavbu mostu o délce až 100 metrů. Francouzský výrobce CNIM zdůrazňuje flexibilitu svého řešení. Místo souvislého mostu lze moduly PFM použít jako dva samohybné přívozy s nosností MLC 70 pro pásová vozidla.
Francouzský most na polském Jelczs
MLC (Military Load Classification) je systém NATO pro klasifikaci zatížení, kdy je každému vozidlu používanému armádou přiřazena příslušná třída odpovídající nosnosti mostů nebo přejezdů. MLC 70 v tomto případě znamená schopnost převážet 70tunový tank. U kolových vozidel je nosnost trajektů vyšší – je to MLC 96.
Soupravy budou vybaveny polskými vozidly – každá bude obsahovat 12 tahačů Jelcz s přívěsy, 8 pontonových modulů s pohonem a 4 nájezdové rampy, jakož i další Jelcz s vybavením umožňujícím výstavbu a provoz přejezdu.
Nové vybavení umožní přejezd každého z tanků používaných Polskemv budoucnu také Abrams M1A2 SEP v.3, a to i na transportních plošinách. Systém PFM nahradí dosud používané archaické sady PP-64 Ribbon.
Nynější systém pontonových mostů PP-64 Wstęga byl navržen v Polsku v 60. letech 20. století s využitím řešení sovětského pontonového parku PMP. Most P-64 Wstęga umožňuje stavbu přejezdů o délce až 100 metrů a nosnosti od 40 (jednoduchá varianta) do 80 tun při spojení dvou pásů mostu.
Staré vybavení určené pro tanky T-55 již neodpovídá moderním požadavkům. To platí jak pro velký počet vojáků potřebných k obsluze mostu, tak pro jeho nosnost, která je pro moderní tanky nedostatečná, zejména pokud jsou převáženy na transportních vozech.
Stojí za zmínku, že zatímco polské tanky mohou překonávat vodní překážky buď po dně, nebo s pomocí pontonových parků (stará obojživelná vozidla s nedostatečnou nosností byla již dávno vyřazena), schopnost plavat mají jak staré BVP-1, tak kolové obrněné transportéry Rosomak a nová bojová vozidla pěchoty Borsuk.
Zdroj: opex360.com