Objev českých vědců může „zamávat světem“. Nehořlavá baterie ukončí požáry elektromobilů
Baterie nehoří a nevybuchuje. Vydrží pět set cyklů vybití a opětovného nabití a její kapacita je srovnatelná s komerčními bateriemi, informuje web Akademie věd České republiky.
Vědci z Akademie věd České republiky (AV ČR) představili nový typ nabíjecí baterie, která přináší zásadní převrat v technologiích. Baterie nehoří a nemůže vybuchnout, protože má nehořlavý elektrolyt. V tom je zásadní rozdíl oproti Li-ion bateriím, které jsou nyní nejpoužívanější na trhu.
Hořlavé a vybuchující baterie „proslavily“ hlavně elektromobily Tesla, které se s tímto problémem dosud potýkají. „Li-ion baterie mají velmi hořlavé organické elektrolyty, a navíc obsahují lithium, které se může na vzduchu samovznítit. To u naší baterie nehrozí,“ zdůrazňuje Jiří Červenka z Fyzikálního ústavu AV ČR.
Nová baterie je vyrobená z extrémně levných a recyklovatelných materiálů a využití může najít například také v oblasti solární a větrné energetiky. Ukládání elektřiny vyrobené v solárních nebo větrných elektrárnách je totiž velkou výzvou. I když na trhu existuje celá řada inovativních typů baterií, většina z nich se kvůli vysoké ceně nehodí pro vysokokapacitní ukládání elektřiny. Devizou nového typu baterie jsou právě použité materiály, které jsou levné a běžně dostupné.
Experimentální vysokonapěťová baterie využívá slanou vodu, zinek a grafit. Výzkumníci tvrdí, že může být například trvale umístěná v solárních panelech, kde dokáže energii uložit i pro případ, kdy slunce nesvítí. „Vodné baterie byly představené již dříve, ale jejich rozmachu bránila relativně nízká kapacita a napětí. Našemu týmu se podařilo tento problém vyřešit,“ vysvětluje Jiří Červenka.
Dosažené napětí je srovnatelné s napětím, kterého dosahují organické elektrolyty v komerčních lithiových bateriích. „Nespornou výhodou našeho elektrolytu je i to, že na rozdíl od organických elektrolytů kapacita baterie neklesá ani za nízkých teplot,“ doplňuje Červenka.
Zdroj: Akademie věd České republiky