Nový letoun pro americké speciální síly vychází původně z práškovacího letadla. Nyní ponese laserem naváděné rakety

Společnosti L3Harris a Air Tractor zahájily malosériovou výrobu letounu přímé podpory AT-802U Sky Warden pro Velitelství speciálních operací USA, píše web Task and Purpose. V rámci prvního kontraktu na malosériovou výrobu bude americkým speciálním jednotkám dodáno šest letounů.

Letouny AT-802U nahradí dosluhující letouny U-28 Draco, což jsou přestavěné civilní dispečerské letouny PC-12. Ty byly používány v Iráku a Afghánistánu jako výsadková naváděcí stanoviště a průzkumné letouny. Jejich nevýhodou byla absence jakékoliv výzbroje, takže k poskytování palebné podpory speciálním jednotkám musely být pokaždé povolány typické bojové letouny. Nový letoun může nést širokou škálu výzbroje, takže bude schopen poskytovat palebnou podporu commandos ve většině předvídatelných situací.

Velitelství speciálních sil uznalo, že potřebuje lehký letoun, který by podporoval operace v různých koutech světa, a to pokud možno s minimální logistikou.

Program Armed Overwatch odstartoval koncem roku 2020, přičemž do první fáze bylo přihlášeno pět letounů: V rámci projektu bylo vybráno pět letounů: Textron AT-6E Wolverine, L3Harris AT-802U Sky Warden, MAG Aerospace AC-208, Leidos Bronco II a Sierra Nevada MC-145B Coyote. Posledně jmenovaný letoun je zajímavý tím, že vycházel z polského letounu PZL M-28 Skytruck a dokonce se dostal do finálové trojice spolu s AT-802U a AT-6, ale nakonec tuto soutěž prohrál.

AT-802U byl odvozen od zemědělského, práškovacího a hasičského letounu vyvinutého společností Air Tractor. Byl vyzbrojen a vybaven pro provádění průzkumu, velení a řízení, úderů, výcviku a dokonce jako předsunuté tankovací stanoviště zbrojní společností L3Harris. Letoun již našel kupce v Jordánsku, Egyptě a Spojených arabských emirátech.

Letoun je postaven v konfiguraci dolnoplošníku s klasickým pevným ocasním podvozkem. Díky svému zemědělskému původu je velmi dobře vybaven pro provoz z nezpevněných vzletových a přistávacích drah nebo i v dobrodružném terénu. Je 11,6 m dlouhý, s rozpětím křídel 18 m a 4 m vysoký. Hmotnost prázdného letounu bez výzbroje je 3 700 kg. Může unést užitečné zatížení až 4 000 kg, což však kromě výzbroje zahrnuje i pancéřování klíčových součástí. Letoun je poháněn jedním motorem Whitney Canada PT6A-67F o výkonu 1 600 koní.

Výzbroj lze zavěsit na 11 nástavců, z nichž osm je pod křídly, dva pod trupem a jeden na spojnici křídla a trupu. Poslední z nich je optimalizován pro montáž kulometů a kanonů ráže od 12,7 mm do 20 mm. Do ostatních lze zavěsit různé výmetnice, neřízené raketnice a laserem naváděné střely, včetně: Mk 82, AGM-114 Hellfire, M260, GBU-12, jakož i pozorovací hlavice MX-15 a MX-20 a průzkumné nosiče. Pozorovací systémy lze prostřednictvím datového spojení CMDL integrovat s terminály ROVER, kterými jsou vybaveny pozemní jednotky. To umožňuje vojákům na zemi sledovat živý obraz z pozorovacích hlavic.

Zdroj: Task and Purpose