Nástupce ikonického letounu An-225. Ukrajina chce postavit Mri-2. Jaké byly původní specifikace?

Prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskij na setkání se studenty hovořil o stavbě nového letounu An-225, který nahradí kultovní stroj známý jako Mrija, zničený Rusy v Hostomelu, informuje The War Zone. Oleksandr Halunenko, první pilot An-225, říká, že to nebude snadný úkol a výsledkem bude zcela jiný letoun. Připomínáme, co byl An-225 a jaké měl schopnosti.

Během online setkání s ukrajinskými studenty ukrajinský prezident poznamenal, že náklady na stavbu nového letounu An-225 by mohly dosáhnout až 800 milionů dolarů, tedy asi 34 miliar korun. Dodal, že konstrukce není otázkou peněz, ale ambicí, zejména proto, že nová Mrija má být věnována ukrajinským pilotům, kteří zahynuli při obraně své země od 24. února, kdy začala ruská invaze, píše The War Zone.

Plány na stavbu nástupce legendárního letounu An-225 Mrija
Letoun An-225 Mrija, údajně největší a nejtěžší letadlo na světě, byl zničen na letišti Hostomel, které bylo jedním z prvních cílů ruské armády. Stroj byl jedinou dokončenou kopií tohoto modelu, který navrhla a vyrobila konstrukční kancelář Antonov.

An-225 vycházel z dopravního letounu An-124 Ruslan. Byl navržen jako součást programu Buran a měl nést raketoplán Buran a prvky rakety Energia. Stavba druhého An-225 byla zahájena koncem 80. let v rámci sovětského kosmického programu, ale dodnes nebyla dokončena.

Od roku 2001 letoun An-225 Mrija komerčně využívá ukrajinská letecká společnost Antonov Airlines. Šestimotorový stroj sloužil mimo jiné k přepravě těžkých nákladů. Měla působivé rozměry, které stojí za zmínku. Stroj byl 84 metrů dlouhý, 18,1 m vysoký a rozpětí jeho křídel přesahovalo 88 m. An-225 Mrija mohl stoupat rychlostí 9,65 m/s a letět maximální rychlostí 850 km/h. Jeho maximální vzletová hmotnost dosahovala 640 000 kg. An-225 byl schopen přepravovat náklad o hmotnosti až 250 000 kg.

Webové stránky War Zone oslovily Oleksandra Halunenka, prvního pilota legendárního An-225, který se podílel na konstrukci letounu. Během rozhovoru se Halunenko zmínil o plánech na stavbu nového stroje. Podle jeho názoru půjde o zcela jiný letoun. Původní An-225 používal převážně systémy vyrobené v tehdejším Sovětském svazu. V letounu Mrija-2 budou muset být nahrazeny evropskými, americkými nebo jinými systémy, upozorňuje pilot. Podle jeho názoru se nový letoun může zvenku podobat originálu, ale interiér bude zcela jiný. Kromě toho bude nutné provést řadu testů, aby se ověřily schopnosti a odolnost stroje.

Zdroj: thedrive.com