Nejnovější česká stíhačka sází na domácí technologie

Česká společnost Aero Vodochody oznámila zkušební let prvního sériového letounu L-39NG. Místo aby Češi nakoupili zahraniční techniku, vsadili na práci domácího průmyslu a důkladně modernizovali starou konstrukci L-39, píše web Army CZ.

Letoun L-39NG (NG – Next Generation) je velmi hlubokou modernizací staré československé konstrukce – letounu L-39 Albatros. Před půl stoletím byl vybrán jako standardní cvičný letoun pro země Varšavské smlouvy.

Po několika desetiletích se Češi rozhodli Albatros důkladně modernizovat. L-39NG má přestavěný trup a křídla (zmizely charakteristické kapotáže s palivovými nádržemi na koncích křídla), novou kabinu a moderní avioniku a také nový motor.

Podle výrobce jde z 90 procent o nový stroj, použitelný jako cvičný i jako lehký útočný letoun, částečně zapadající do koncepce lehkých letounů třídy LIFT. Za zmínku stojí, že Češi již vyrábějí další letoun této třídy, L-159 ALCA.

Již nyní je v různých fázích montáže 12 strojů a Aero Vodochody má objednávky na celkem 34 letounů. Výroba má být navýšena na úroveň zajišťující, od roku 2025, stavbu dvou kusů měsíčně.

Letoun byl navržen tak, aby mohl používat jak západní, tak ruskou výzbroj, a jeho avioniku lze snadno upravovat a přizpůsobovat specifickým požadavkům různých zákazníků.

Navíc český výrobce nabízí současným uživatelům Albatrosů modernizační balíček, který zahrnuje přestavbu starých letounů na standard L-39NG. Lze předpokládat, že tato možnost bude pro mnohé současné uživatele L-39 atraktivní.

Kromě České republiky, Maďarska a Vietnamu, které si již nové letouny L-39NG objednaly, projevili o stroj zájem i zákazníci z dalších zemí, včetně Spojených států (soukromá vojenská společnost Draken International), Francie, Portugalska a Ghany.

Zdroj: Army CZ