Čtyřdenní pracovní týden se v Česku blíží. V roce 2025 se stane realitou
Představte si, že byste měli o jeden den v týdnu více volna, aniž byste přišli o část svého platu. Pro stále více zaměstnanců se tento sen stává realitou díky konceptu čtyřdenního pracovního týdne.
Čtyřdenní pracovní týden je novým trendem, který získává na popularitě po celém světě. Spočívá v tom, že zaměstnanci pracují pouze čtyři dny v týdnu, ale za stejnou mzdu jako při pětidenním pracovním týdnu. Cílem je zlepšit rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, zvýšit produktivitu a snížit stres na pracovišti.
Čtyřdenní pracovní týden je populární už i nás
Jedním z průkopníků čtyřdenního pracovního týdne v České republice je brněnská softwarová společnost Resulticks. Od září 2022 umožňuje svým zaměstnancům pracovat pouze čtyři dny v týdnu při zachování stejné mzdy. „Chceme jít příkladem a ukázat, že i v našem oboru je možné pracovat efektivněji a zároveň mít více času na osobní život a rodinu,“ vysvětluje motivaci firmy její spoluzakladatel Michal Blažek.
Podobnou zkušenost mají i v pražském startupu Daytrip, který se specializuje na výlety a zážitky pro cestovatele. Tam čtyřdenní pracovní týden zavedli už v roce 2021. „Ze začátku jsme měli obavy, jestli to zvládneme a neohrozí to chod firmy. Ale ukázalo se, že lidé jsou více odpočatí, motivovaní a za čtyři dny zvládnou stejně nebo i více práce než předtím za pět,“ popisuje CEO Daytripu Ondřej Krátký.
Nový koncept se testuje po celém světě
V zahraničí je příkladů firem experimentujících se zkráceným pracovním týdnem ještě více. Velkou pozornost vzbudil třeba půlroční pilotní program ve Velké Británii, do kterého se zapojilo přes 70 firem z různých odvětví s celkem více než 3300 zaměstnanci. Výsledky ukázaly, že 86 % zúčastněných firem chce ve čtyřdenním pracovním týdnu pokračovat i po skončení testování. Firmy hlásily v průměru 35% nárůst produktivity a 57% pokles počtu dní pracovní neschopnosti.
Další zemí, která je v zavádění progresivních modelů organizace práce hodně vpředu, je Belgie. Tam mají zaměstnanci od letošního roku ze zákona nárok požádat o zkrácení pracovního týdne na čtyři dny. Této možnosti začínají využívat některé velké belgické firmy jako pojišťovna Ethias nebo výrobce čokolády Kinder.
Kromě Evropy se myšlenka čtyřdenního pracovního týdne šíří i v zámoří. V USA ho testují firmy jako e-shop Amazon, softwarová společnost Basecamp nebo výrobce leštěnek Unilever na Novém Zélandu. V Kanadě se do šestiměsíčního pilotního programu zapojilo 38 firem, včetně velkých korporací jako KPMG.
I když je zatím firem se čtyřdenním pracovním týdnem menšina, jejich počet rychle roste. Podle průzkumu společnosti Henley Business School mezi 2000 firmami plánuje v příštích třech letech přejít na tento model 63 % oslovených. Hlavní motivací jsou rostoucí náklady, nedostatek zaměstnanců a snaha o jejich větší spokojenost.
Čtyřdenní pracovní týden má své výhody, ale i nevýhody
Zavedení čtyřdenního pracovního týdne by mělo velký dopad na život zaměstnanců a jejich rodin. Extra volný den by poskytl více času na odpočinek, koníčky, trávení času s blízkými a celkově na lepší balanc mezi prací a osobním životem. Lidé by měli více prostoru věnovat se svým zájmům, sportovat, cestovat nebo se vzdělávat.
Kromě více volného času by kratší pracovní týden mohl přinést i přínosy pro duševní zdraví. Méně stresu z práce, více času na relaxaci a spánek by mohly vést k nižšímu riziku vyhoření, depresí a úzkostí. Odpočatí a spokojení zaměstnanci by zase mohli být v práci kreativnější, produktivnější a loajálnější. Na druhou stranu je třeba zvážit i možná úskalí. Pokud by se objem práce výrazně nesnížil, hrozilo by riziko přepracování a stresu ve zbývajících pracovních dnech.
I v ekonomice by se spoustu věcí změnilo
Masové rozšíření čtyřdenního pracovního týdne by bezpochyby ovlivnilo celou společnost a ekonomiku. Pokud by se podařilo udržet produktivitu na stejné úrovni, kratší pracovní doba by nemusela nutně znamenat ekonomické ztráty. Naopak spokojení a odpočatí zaměstnanci by mohli odvádět kvalitnější práci a méně chybovat. Firmy by ušetřily na provozních nákladech a možná i na nemocenských díky lepšímu zdraví zaměstnanců.
Více volného času by mohlo nastartovat poptávku po některém zboží a službách, zejména v oblasti volnočasových aktivit, cestování nebo osobního rozvoje. To by podpořilo podnikání v těchto sektorech a mohlo vytvořit i nová pracovní místa. Na druhou stranu by se mohla snížit poptávka po některých produktech a službách spojených s každodenním dojížděním a prací v kanceláři.
Zdroj: hrforum.cz, irozhlas.cz, idnes.cz
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]