Příspěvky na Facebooku mohou být brzy zpoplatněny
Kdo používá Facebook a Instagram a nic za to neplatí, možná se bude hodně divit. Obě sociální sítě, které patří americké společnosti Meta Platforms, totiž svým uživatelům nabízejí možnost předplatného. Za měsíční poplatek přestanou data, jež o vás na základě vašeho chování v jejich rozhraních sbírá, využívat k zobrazování cílené reklamy. Pro lidi, kteří kladou na ochranu svých osobních informací důraz, tak může jít o zajímavou variantu, jak dál sociální sítě používat.
Společnost Meta Platforms zavedením předplatného na Facebooku a Instagramu reagovala na snahu Evropské unie ochránit své občany před zneužíváním jejich digitálních dat kvůli cílené reklamě. „Uživatelům, kteří nechtějí přistoupit na to, že jsou sledováni, musí být nabídnuta alternativa, a pokud je to nutné, tak za odpovídající poplatek, při které se jejich data kvůli reklamě nezpracovávají,“ rozhodl už před časem Soudní dvůr EU.
Kolik za předplatné zaplatíte
Ceny jsou poměrně vysoké, protože na příjmech z personalizovaných reklam je americká firma závislá. Jestliže si předplatné aktivujete ve webovém rozhraní Faceboooku nebo Instagramu, zaplatíte 5,99 eur (asi 150 korun) za jeden účet. Každý další účet stojí 4 eura navíc, tedy zhruba 100 korun. Při předplacení přes App Store nebo Google Play je cena 7,99 eur (200 korun) za jeden účet, pokud jich máte víc, každý další vás vyjde na 5 eur (120 korun).

Rozhodnutí chránit svá data před jejich zpracováním a předáním inzerentům vás tak může vyjít draho. Přeneseně to znamená, že psaní příspěvků, přidávání fotek nebo lajkování toho, co sdílejí vaši přátelé, už není tak úplně zadarmo. Když budete zodpovědní a nebudete chtít, aby se informace o vás používaly k vydělávání na reklamě, musíte za nejpopulárnější sociální sítě začít platit. Příjemným bonusem bude prostředí zbavené úplně všech reklamních ploch. Dostanete tak vedle lepší ochrany soukromí možnost vychutnávat si jen ty příspěvky, které vás skutečně zajímají.
Co dalšího máte na výběr
I v případě bezplatných verzí Facebooku a Instagramu dostanete na výběr, jaké reklamy se vám mají zobrazovat. „Pokud nechcete předplatné využít, můžete používat naše produkty dál zdarma s reklamami. Pokud se rozhodnete používat naše produkty bezplatně s reklamami, můžete si upravit prostředí reklam a nastavit, jestli se vám mají zobrazovat personalizované, nebo míň personalizované reklamy,“ vysvětluje Meta. Zároveň uvádí, že ochrana soukromí uživatelů je pro ni prioritou bez ohledu na předplatné.
Předplatné může jít až do tisíců
Firma Meta Platforms ke kroku přistoupila po nátlaku evropských institucí. Irský úřad pro ochranu osobních údajů jí v roce 2023 udělil kvůli využívání osobních dat k reklamním a dalším obchodním účelům pokutu ve výši 390 milionů eur. V přepočtu jde o přibližně 9,4 miliardy korun. Důvodem byly podmínky používání sociální sítě Facebook, které uživatele explicitně nutily souhlasit se zobrazováním cílené reklamy. Bez toho nebylo možné ji používat. Evropa je přitom po Severní Americe pro Metu druhým nejdůležitějším trhem, reklama prodaná v Evropské unii představuje asi 10 procent jejích celkových příjmů.

Kromě základního předplatného, kterým společnost vyhověla evropské legislativě, nabízí také předplatné pro tvůrce Meta Verified. Nejlevnější stupeň stojí 14,99 dolarů, tedy asi 310 korun. Ten nejdražší už ale vyjde na 349,99 dolarů, což v přepočtu dělá zhruba 7 200 korun. Za to profesionální producenti obsahu získají řadu vylepšených funkcí profilu nebo bonusových služeb, mimo jiné třeba personalizované poradenství ohledně strategie obsahu.
Pokuta i pro Muska
Předplatné kvůli tlaku ze strany Evropské unie zavedly i jiné sociální sítě, třeba YouTube, TikTok nebo platforma X nejbohatšího člověka světa Elona Muska. Ta však minulý týden dostala pokutu, protože podle Evropské komise nařízení o digitálních službách porušuje. Špatně prý pracuje s daty, úředníci mají také problém s modrými fajfkami, které dříve označovaly ověřené účty, teď si za jejich zobrazení u jména ale může zaplatit kdokoliv. Zaplatit má 120 milionů eur (přibližně 2,9 miliardy korun).
Zdroje: irozhlas.cz, bbc.com