Auto pro rychlé tatínky: Pokud máte vkus, styl a krizi středního věku, rozhodně si kupte tohle auto
Přezdívá se mu raketa v civilu nebo brutální kombík z Ingolstadtu. Audi RS 6 v sobě kombinuje rodinné auto se sportovním výkonem, což běžný praktický řidič nepochopí. Proč byste měli jezdit na chatu vozem, který žere dvakrát tolik paliva než běžné úsporné auto? A přece si tento dynamický model s obřím stádem koní pod kapotou získal spoustu fanoušků.
Když si Audi RS 6 přivezete domů, manželka vás asi moc nepochválí. Pořizovací cena je vysoká, spotřeba šílená, a kde se budete rozjíždět z nuly na 100 za 3,6 sekundy? Určitě to není auto pro někoho, kdo úzkostlivě střeží rodinný rozpočet. Ale jestliže vám už děti odrostly, výplatu máte opět téměř jen pro sebe a jste solidně zabezpečeni, Audi RS 6 může být zajímavou volbou. Učaruje zejména tatínkům ve středním věku, kteří mají to nejlepší za sebou, ale do důchodu pořád daleko, a milují opravdu silné vozy.
Vlk v rouše beránčím
První generace RS6 přišla na trh v roce 2002 a od dosavadní umírněné řady A6 se lišila osmiválcem přeplňovaným dvěma turby, čímž se zvýšil výkon na 450 koní. Pohon všech čtyř kol a svižná automatická převodovka byly jedinou možností a posléze se staly i základními znaky modelu.
Na pohled byla Audi RS6 C5 poměrně obyčejným, jen snad trochu lépe vypadajícím rodinným autem. Vedoucí jejího vývoje Stephan Reil ji zpětně označil za „vlka v rouše beránčím“. Přízvisko je opravdu přesné – představte si nevinně vyhlížející rodinné autíčko, které umí vytáhnout 250 km/h a rozjede se z nuly na sto za 4,7 sekundy.

Když inženýři ztratí zábrany
Podle původní myšlenky měla být Audi RS6 všestranným vozidlem, se kterým si manželka se vším pohodlí zajede na nákup, zatímco manžel si s ním bude moci na silnici trochu pohrát. Hned druhá generace s označením C6 v roce 2008 ale ukázala, že nejvíce si tady hrají inženýři. Desetiválec se dvěma turby a objemem 5 litrů byl ve světě automobilů naprosto ojedinělou záležitostí a dodal modelu výkon, který konkuroval závodním autům.
Supertěžký motor s výkonem 580 koní a 650 Nm točivého momentu byl možná unikátní, ale zároveň hodně hlučný a pro běžné ježdění přeci jen nepraktický. V zatáčkách řidiči pociťovali nedotáčivost a celkově byl model C6 spíše hračkou pro fajnšmekry, který i z dnešního pohledu působí trochu šíleně.

Přelomová C7 vychytala mouchy
V roce 2013 přinesla Audi RS6 přelomové změny. K výrobě podstatné části konstrukce byl použit hliník a desetiválec se nahradil osmiválcem, což vozu odlehčilo o 120 kilogramů. Poprvé se také přihlédlo k ekologii – čtyři válce se při snížené zátěži mohly vypnout, čímž se výrazně snížila spotřeba paliva.
Motor přišel o litr objemu a 20 koní, ale točivý moment se zvýšil na 700 Nm a na kola ho nově přenášela vychytaná osmistupňová převodovka, což snížilo dobu potřebnou ke zrychlení z nuly na 100 km/h – ta nyní činila pouhých 3,9 sekundy. Vůz byl navíc schopen maximální rychlosti až 305 km/h a disponoval většími karbon-keramickými brzdami.

Brutální kombík dnes
Nejnovější Audi RS6 jsou ještě o něco vyladěnější. Uchovaly si osmiválec o objemu 4 litrů, avšak výkon mohou vytáhnout až na 600 koní a s točivým momentem 800 Nm umí zrychlit z nuly na sto za 3,6 sekund. Co ale fanoušky rychlých aut potěší nejvíce, je vzhled. Generace C8 vypadá opravdu cool, i když jde o kombíky (sedany se vyráběly jen v prvních dvou generacích).
Poněkud méně „cool“ jsou ceny. Nové Audi RS6 se solidní výbavou vás může vyjít na téměř 4 miliony korun, přičemž základní verze se pohybuje okolo 3,2 milionů. Když nahlédnete do českých bazarů, nejlevnější ojetá Audi RS6 pocházejí z let 2002 až 2004 a nabízejí se za 600 až 800 tisíc Kč. Moc jich ale v nabídce není, a navíc tyto vozy z první generace ještě měly hrozivou spotřebu paliva mezi 12 a 14 litry.
Zato s rozpočtem jen mezi 1 až 2 miliony můžete pořídit 5 až 10 let staré modely, které už byly vychytanější a překvapily ostřejším, závodním vzhledem. Pořád to není běžný dárek pod stromeček, nicméně movitější muži s duší dítěte milujícího rychlá autíčka o tom třeba popřemýšlí.
Zdroje: garaz.cz, autotrip.cz, autosalon.tv