Rozhodnuto: Jedno z nejkrásnějších míst v Česku bude zničeno z důvodu dálnice, kterou místní ani nechtějí
Český dálniční systém se neustále rozšiřuje. Aktuálně napříč naší republikou vede 1 502 km dálničních úseků a stále se přidávají další. V plánu je v budoucnu otevřít dalších několik stovek, základní dálniční síť by měla mít lehce přes 2 000 km. Vysokorychlostní silnice samozřejmě mají nespočet výhod, s jejich výstavbou se ale pojí i určitá negativa – jde především o fakt, že mění a ovlivňují okolní krajinu.
Dálnice umožňují rychlý a plynulý provoz. Jsou efektivní, neobsahují křižovatky a jde také o nejbezpečnější silniční úseky. Nejvyšší povolená rychlost činí 130 km/h, ačkoliv se nyní na určitých úsecích testuje rychlost až 150 km/h. Abyste dálnice mohli využívat, musíte mít zakoupenou dálniční známku. Roční letos stála 2 440 Kč, měsíční pak 460 Kč. V nabídce je ale i desetidenní či denní. Dálniční úseky jsou pro řidiče důležitým dopravním pomocníkem, a tak se stále staví další. „Po loňském zlatém dálničním roku a 110 kilometrech nově otevřených úseků letos chystáme uvést do provozu dalších 74 kilometrů nových dálnic. Dostavěna bude dálnice D1 a výrazně se rozšíří také severní propojení Čech a Moravy díky dálnici D35. Dálnice nejen otevíráme, ale výstavbu dalších též zahajujeme,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Celý základní systém by měl být hotový v roce 2033.
Je nutné získat pozemky
Budování dalších dálničních úseků je samozřejmě přínosné, jelikož zlepšuje celkový provoz, zrychluje dopravu a ulevuje obcím. Občas se ale s výstavbou pojí značné peripetie. Stát totiž někdy musí potřebné pozemky odkoupit od jedinců, kteří je mají v soukromém vlastnictví. Někteří si zase nepřejí, aby malebnou krajinu hyzdily frekventované silnice plné aut. A právě to je případ jednoho krásného místa ve Středočeském kraji. Již dlouho platí za jeden z klenotů, teď se ale kolem něj brzy rozezní zvuky strojů a těžké techniky. Povede tudy úsek dálnice, který bude spojovat Prahu a České Budějovice.
Kolem úkazu jako z pohádky
Dálnice D3 už dlouho řidičům ulevuje při cestování z hlavního města na jih republiky a naopak. Od Českých Budějovic pak vede ještě na hraniční přechod Dolní Dvořiště, kde se napojuje na rakouskou rychlostní silnici S10. Zatím ale není kompletní – chybí převážně její středočeská část. Na té se momentálně usilovně pracuje. Hotovo by mělo být do roku 2032. A právě tato výstavba se výrazně podepíše na krajině obklopující významný železniční most. Žampašský viadukt najdeme v Jílové u Prahy a jedná se o nejvyšší kamenný most v České republice. Je vysoký téměř 42 m a na délku měří 110 m. Tyčí se nad údolím zvaným Kocour, kterým protéká potok Studený. Do provozu byl uveden už v roce 1900 a pracovali na něm dělníci z celé Evropy! Se svojí výškou se dokonce řadí mezi nejvyšší viadukty na celém kontinentu.
Stavět se bude za dva roky
A právě kvůli této překrásné stavbě se nespočet lidí proti novým úsekům bouří. Zkrátka nechtějí, aby dálnice narušila přírodu, jiní zase nechtějí mít rušnou dopravní komunikaci přímo za domem. Jestliže se vlastníci nebudou mít k prodeji, stát může pozemky vyvlastnit. K takovému kroku ale potřebuje mít pravomocné územní rozhodnutí. První z nich by měl obdržet už tento podzim. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce s výstavbou celého chybějícího kusu začít v roce 2028. „Myslím si, že velmi realistické je jezdit po celé trase v roce 2032,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle ředitele ŘSD Radka Mátla chce mít stát do roku 2026 vykoupeny všechny potřebné pozemky, aby se posléze mohlo začít s budováním. „Středočeská D3 je pro nás v současné době společně s Pražským okruhem a dálnicí D52 největší prioritou,“ říká Mátl. Všechny pozemky sice ještě k dispozici nejsou, ale práce už prakticky probíhají.
Příprava už začala
ŘSD totiž začalo s ražbou 1,6 km dlouhé průzkumné štoly pro budoucí tunel Kamenná vrata. Půjde o jeden ze tří tunelů, které na trase řidiči najdou. „Ražení průzkumné štoly vnímám už jako samotné zahájení stavby. Pro mě tím začíná stavba středočeské D3,“ dodává Mátl. O celém projektu tak nemůže být pochyb – cesty zpět už není. Dobrou zprávou ale je, že se cesta z Prahy do Jihočech zkrátí podle expertů až o 30 minut.
Zdroje: isilnice.cz, ct24.ceskatelevize.cz, domaci.hn.cz, novinky.cz, md.gov.cz, seznamzpravy.cz, jilove.cz