Po 20 letech práce na STK vám povím, co na autě zkontroluju jako první. Většinu aut vyhodím ještě před vjezdem do dílny
Jestliže jste vlastníkem automobilu, jistě dobře víte, co návštěva jedné ze stanic technické kontroly obnáší a jaké starosti může předem vzbuzovat. Z toho důvodu se velice hodí mít přehled o tom, jak kontrola probíhá. Existují totiž důvody, kvůli kterým kontrola může skončit ještě dřív, než vjedete dovnitř dílny.
Dobrý mechanik dokáže často problematické auto odhalit na první pohled. Proto je dobré se na pravidelnou kontrolu stavu vozidla předem připravit a tyto nedokonalosti zavčas vyřešit, ať nemusíte vážit zbytečnou cestu.
Technické prohlídce se nevyhnete
Pravidelná kontrola vozidel pohybujících se v rámci silničního provozu má své opodstatnění. Nikdo nechce, aby se po našich silnicích projížděla auta, která mohou ohrožovat bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.
Požadavek, že každé silniční vozidlo evidované v České republice musí pravidelně projít kontrolou technické způsobilosti, stanovuje zákon. V případě úplně nového auta probíhá první prohlídka po čtyřech letech, následně se musí opakovat už každé dva roky. U větších nákladních aut nebo autobusů se prohlídka opakuje každoročně.
V průběhu kontroly mohou být na vašem vozidle odhaleny nejrůznější závady, stejně tak důsledky nalezených problémů se mohou lišit. Pokud jde jen o menší závady, pravděpodobně technickou kontrolou projdete. U vážných závad se vaše auto stává dočasně technicky nezpůsobilým, ale dle zákona máte k dispozici 30 dní na opravu, po uplynutí této lhůty se musíte kontroly zúčastnit znovu. V krajním případě pak mohou mechanici na autě objevit takové poruchy, které jsou nebezpečné a vaše auto je v takovém případě zcela technicky nezpůsobilé a nemůžete s ním ani odjet. Jedinou možností pak zůstává převoz auta odtahovkou do servisu.
Závady, které jsou vidět na první pohled
V rámci technické kontroly probíhá měření emisí spolu s kompletní prohlídkou celého auta. Dobrý mechanik však některá jednoznačná narušení technického stavu vozu pozná už při vašem příjezdu.

Jednou z očividných závad, kvůli kterým auto zpravidla technickou kontrolou neprojde, je špatný stav tlumičů. To lze odhalit na pohled podle toho, že celé auto je posazené nezvykle nízko. Nedostatečně silné tlumiče mohou být nebezpečné, auto více skáče, plave a hůř brzdí. Jedná se o jeden z hlavních důvodů, proč vás mohou technici z kontroly poslat rovnou domů.
Už od pohledu lze také zjistit přítomnost různých povrchových nedostatků. Jde například o zkorodovaný podvozek, příliš ojeté pneumatiky nebo děravý výfuk, který navíc mechanik při příjezdu odhalí už po sluchu.
Řidiči často odjíždějí z technické kontroly zklamaní i kvůli světlům. Ta sice neovlivňují to, jak se bude vaše auto v provozu na silnici chovat, ale jsou důležitým prvkem zaručujícím bezpečnost jízdy. Ve svých světlometech můžete mít umístěny pouze žárovky, které mají správnou homologaci. Příliš silná světla porušují zákon a na STK s nimi neprojdete, stejně tak vám mohou způsobit problémy při kontrole policií, kdy za ně obdržíte tučnou pokutu. Mechanik odhalí ihned také světla, která jsou prasklá nebo dokonce vůbec nesvítí.
Problémům se většinou dá předejít
Některé technické problémy svého auta vyřešíte sami doma večer před kontrolou jenom těžko. Úplně ideální je před vaší návštěvou STK zajet nejdříve do servisu, kde mechanici odstraní ty největší problémy, kvůli kterým by váš vůz nemusel projít.

Zároveň si můžete sami zkontrolovat stav pneumatik, světel a kapalin. Dlouhodobě se vyhýbejte jakýmkoliv nelegálním úpravám vašeho vozu. Na technické kontrole budou snadno odhaleny. Nezapomeňte doma také všechny potřebné doklady k vozidlu, zejména technické průkazy, bez kterých kontrola vůbec nemůže proběhnout.
Zdroje: Md.gov.cz, tipcars.com, garaz.cz