Proslavila ji vražedná jízda šílené jeptišky. Dnes je z ní kultovní auto a sběratelé vám sami cpou peníze do kapes
Vypadá spíš jako taková malá plechová hračka než plnohodnotné auto. Přesto si tento Citroën vydobyl status kultovní ikony. A to možná i díky šílené jízdě jeptišky v legendárním francouzském filmu Četník ze Saint-Tropez. Ještě nedávno byl k smíchu, ale dnes za něj sběratelé platí vysoké částky.
Říkalo se mu Kachna a začal brázdit nejen francouzský venkov už ve 30. letech 20. století. Citroën 2 CV měl podobné zadání jako jeho německý bratříček, Volkswagen Brouk. S tím rozdílem, že nešlo o politiku, ale o nápad majitele automobilky, která tehdy patřila Michelinu.
Šílená jízda nejen ve filmech
Nejde jen o komediálně pojatou bláznivou jízdu v Četníku ze Saint-Tropez nebo účinkování v bondovce Jen pro tvé oči, kde se Kachna stala vozem jedné z Bond girl. On totiž šílený byl trochu i samotný vůz, který by současnými bezpečnostními normami rozhodně neprošel. Nezapomeňme také na jeho ikonické naklánění při jízdě do zatáček a po nerovné silnici, což mu vyneslo přezdívku Kachna.
První verze zvaná TPV (Toute Petite Voiture, tj. velmi malé auto) měla například:
- 1 světlomet na dynamo,
- karoserii z vlnitého plechu,
- slídová okna,
- dvouválcový motor roztáčený klikou,
- až do 50. let plátěnou střechu,
- dveře bez klik.

Až v průběhu dalších dekád se z francouzské Kachny stávalo plnohodnotnější auto. Nicméně i tak mělo plnit základní tezi – být cenově dostupné, poměrně rychlé v terénu, odpružené doslova tak, aby se v něm při jízdě po poli nerozbilo žádné slepičí vejce, a jednoduše opravitelné (doslova rozebíratelné).
Cena retro Kachny dnes
Pořídit si původní 2 CV v perfektním stavu po repasování není levnou záležitostí a pravděpodobně si ji nemůže dovolit jen tak každý. Upřímně, na trhu jsou jiné, pro běžné řidiče funkčnější vozy. Ale pokud má někdo peníze nazbyt, může si Kachnu z roku 1953 s nájezdem 0 km za 759 000 Kč klidně pořídit. V případě, že má vůz najeto už několik desítek tisíc kilometrů (obvykle ne více), dá se sehnat v dobrém stavu za přívětivějších 350 nebo i 200 000 Kč.
Kachna do terénu
Citroën 2 CV měl dokonce i svou terénní verzi s pohonem 4×4. Jmenoval se Sahara a byly v něm umístěny dokonce 2 motory, z nichž každý poháněl jednu nápravu – přední a zadní. A to ještě podle toho, jak řidič chtěl. To znamená, že mohl mít pohon 4×4, ale také jen na zadní nebo přední kola. Rychlost jedné nápravy byla 65 km/h, obou 105 km/h. Hmotnost byla 735 kg, tedy velmi nízká, a opravdu šlo o funkční terénní vozidlo třeba do bahnitých svahů, primárně pro pracovníky v ropném průmyslu ve francouzských částech Afriky.
Bylo jich v 60. letech vyrobeno jen necelých 700 kusů a cena v jedné z německých dražeb v roce 2019 dosáhla 86 250 EUR.

Proč si ji lidé pořád pořizují i za tu šílenou cenu?
Pro jízdu na týdenní nákup, dovolenou nebo odvoz dětí do školy tento vůz určitě nebude. I tak o něj mají kupci velký zájem. Důvod je jednoduchý – Kachna se stala slavná svým neotřelým, svérázným designem, částečně až absurdní konstrukcí a v neposlední řadě díky scéně ve slavné komedii.
Proto je Kachna cílem nejen muzeí, ale také soukromých sběratelů, i když se v ní příliš neprojedou.
Kachna jako auto budoucnosti
Aby to bylo fér, Citroën patrně pracuje na verzi, která bude pro současné řidiče praktičtější a hlavně naprosto funkčním vozem. Podle webu Autocar z Velké Británie Citroën pracuje na nové Kachně jako malé verzi elektromobilu do města. Mělo by se pak jednat o velmi úsporné a technologicky pokročilé auto na platformě Smart Car. A určitě bude splňovat i současné bezpečnostní normy.