Vlasta Burian jezdil před válkou nejkrásnějším vozem vyrobeným ve Zbrojovce. Skvostný prvorepublikový roadster mu záviděla celá Evropa
Legendární český herec Vlasta Burian patřil za první republiky mezi ty největší hvězdy. Není proto divu, že rozhodně neměl hluboko do kapsy a mohl si dovolit například pořídit si tehdy velmi moderní a krásný automobil.
Vlasta Burian se celým jménem jmenoval Josef Vlastimil Burian. Narodil se 9. dubna roku 1891 v Liberci do rodiny krejčího. Jeho tatínek byl ale také nadšený ochotník a tento koníček se mu podařilo předat také svému synovi. Nebylo to ale to jediné, čím jako chlapec rád trávil čas. Když se rodina přestěhovala do Prahy, začal hrát fotbal. Jako brankář hrál za týmy Slavoj Žižkov, Sparta Praha a Viktoria Žižkov.
S herectvím začínal v zakouřených pražských kabaretech. Velmi rychle se ukázalo, že jeho komediální talent snad ani nemá hranic. V roce 1925 založil vlastní Divadlo Vlasty Buriana, které se stalo Mekkou české komedie. Později se ale uchytil také u filmu. Některé jeho snímky, jako například To neznáte Hadimršku nebo Anton Špelec, ostrostřelec, se dodnes řadí mezi legendy naší kinematografie.

Svou tvář propůjčil známé automobilce
Jako velmi populární umělec propůjčil svou tvář také některým podnikům, z nichž nejvýznamnější byla pravděpodobně brněnská Zbrojovka. Herec se ve 30. letech minulého století stal ambasadorem jejích automobilů.
Není proto divu, že v jednom z nich dokonce sám jezdil. Jednalo se o roadster na podvozku Z5 Express, který byl vyroben na zakázku. Měl modrou karoserii a byl vytvořen v tehdy populárním stylu Art Deco. „Na reklamě z té doby je vidět, jak Vlasta Burian brousí blatník,“ jak pro web Aktuálně.cz prozradil majitel soukromého muzea automobilů Veteran Arena v Olomouci Lubomír Pešák.
Podle dobových pramenů herec konstruktérům mluvil do vývoje a poměrně často měl být viděn ve fabrice, jak s nimi konzultuje své více či méně smělé představy. S výsledkem pečlivě a dlouho cizelovaného úsilí byl každopádně spokojený.
Po válce auto putovalo křížem krážem
Burianův automobil byl poté prezentován na automobilové výstavě v Praze a poté s ním herec skutečně jezdil. „V té době bylo zaregistrováno na jeho jméno. Pak se už ale vlastnická stopa ztrácí,“ vysvětlil Pešák.
Kdo se v modrém roadsteru mohl prohánět během doby německé okupace, není dodnes známo. Po válce byl Burianovi zkonfiskován takřka veškerý majetek včetně vozu. Důvodem bylo to, že mohl s určitými omezeními hrát i za války, a tak byl označen za kolaboranta. V jeho autě poté jistý farář obrážel všechny své farnosti. Vůz si ovšem nechal upravit, mimo jiné ho vybavil plátěnou střechou. Kromě toho nechal vyříznout části karoserie a do vozu si přidal zadní sedadlo.
V 50. až 60. letech se poté vozidlo objevilo na několika snímcích, pocházejících z Francie, až se dostalo až do Lichtenštejnska, kde jej od jistého Francouze koupil právě majitel muzea veteránů Pešák.

Vůz byl kompletně zrekonstruován
Není těžké si představit, že auto po letech, kdy střídalo majitele, nebylo v právě uspokojivém stavu. Proto prošlo rekonstrukcí a bylo navráceno do zcela původního stavu před farářovými neodbornými zásahy. V této podobě je také nyní vystavováno v muzeu.
Pokud jde o Vlastu Buriana, ten svou Zetku miloval a často s ní vyrážel i na delší trasy. Nebylo to ale rozhodně jediné auto, které vlastnil. V dobách své největší slávy žil v luxusní vile v Dejvicích a jeho vozový park byl opravdu úctyhodný, přestože se nedochoval přesný seznam všech modelů.
Ví se však o něm, že nějakou dobu jezdil třeba s americkým vozem Cord L810, který se objevil ve filmu Tři vejce do skla. Tento model byl představen v New Yorku v roce 1935 a šlo o typ vozu, kterým se velmi rády vozily tehdejší hollywoodské hvězdy.