Tuhle rezavou motorku měl každý druhý ve vesnici. Děda na ní drandil po polňačkách, dnes ji sběratelé kupují za 150 000 Kč
Nejeden dědeček dnes s láskou vzpomíná na staré dobré časy, kdy jezdil do sousední vesnice na motorce. Ať už na zábavu, pro pivo nebo na nákup, tento stroj měla kdysi řada Čechů. Dnes se z nich staly sběratelské kousky, za které jsou nadšenci ochotni zaplatit balík.
V šedesátých letech přišlo ve společnosti dlouho očekávané uvolnění. Není divu, že řada našich starších spoluobčanů na tuto éru vzpomíná jako na zlaté časy. Jednou z charakteristických věcí, která tenkrát znamenala, že opravdu jdete s dobou a jste zkrátka in, bylo vlastnictví skútru.
Zatímco ve Velké Británii nebo v Itálii frajeři jezdili na skútrech Vespa, v Československu jsme měli legendární Čezety. Jednalo se o skútr, který vyráběla Česká zbrojovka a jeho model 175 se stal naprostým hitem.

Na Praseti jezdili frajeři
Kvůli jeho specifickému tvaru přední části se mu velmi brzy začalo přezdívat Prase, což rozhodně nebylo myšleno urážlivě, ale naopak se jednalo spíše o roztomilou přezdívku. Na Praseti mohli jet dva lidé a spolujezdec navíc mohl sedět bokem, podobně jako v dámském sedle. To umožňovalo svézt na rande děvče v sukni, aniž by si ji musela nedůstojně vykasat.
Legendární model 175 byl veřejnosti s velkou slávou představen během prvomájového průvodu ve Strakonicích v roce 1956, prodej pak byl zahájen téhož roku na veletrhu v Brně. Jednalo se skutečně o velký hit – pořízení skútru sice nebylo úplně levné, ovšem stále to vyšlo laciněji, než pořídit si auto, které v tu dobu bylo stále ještě trochu nedostatkovým zbožím.
Kromě toho se čezeta mohla pochlubit řadou technologických novinek, jako například poloautomatické řazení nebo elektrický spínač. Z motoru vedly dva výfuky, což budilo dojem, že se jedná o velmi nadupaný stroj. Ve skutečnosti jste z ní ale nedostali vyšší rychlost, než zhruba 80 kilometrů za hodinu, a to ještě v případě, že jste jeli po rovině.
Nešlo o nejlevnější záležitost
Velmi rychle se vlastnictví Prasete stalo součástí popkultury. Kdo chtěl být za každou cenu moderní, musel mít nejen džíny a tranzistorák, ale také čezetu. O víkendech na nich s oblibou vyrážely zamilované páry například k vodě nebo do chatové kolonie.
Kolik si tehdejší mladík musel připravit peněz, aby mohl svou holku vyvézt v sobotu na Slapy? Ceny se pohybovaly mezi 6800 a 9100 československých korun v závislosti na konkrétním modelu. Průměrná mzda byla tenkrát 1453 československých korun. V praxi to tedy znamená, že v přepočtu na dnešní měnu by čezeta stála přibližně 220 tisíc korun.

Dnes se prodávají jako sběratelské kousky
Přestože proběhly v posledních letech pokusy oživit tuto legendu dvacátého století a začít prodávat elektrickou variantu čezety, nesetkaly se s větším úspěchem. O tu starou je ale mezi sběrateli stále zájem.
Pokud se smíříte s tím, že do svého Prasete budete ještě muset investovat peníze, čas nebo dokonce obojí, pořídíte ji v internetových aukcích třeba za 70 tisíc. V případě, že byste raději přišli k hotovému a rádi byste pořídili již zrekonstruovanou verzi, je třeba počítat s tím, že za ni zaplatíte kolem 150 tisíc korun.
Zajímavostí je také to, že vysoce ceněné jsou dokonce i modely tohoto skútru, jaké si kdysi malí chlapci vystavovali na poličkách v pokojíčku. Za skutečně autentickou retro hračku můžete zaplatit několik tisíc korun.