Novinka ponižující důchodce se šíří v supermarketech jak mor. Nadávají i mladí
Nákup by měl být jednoduchý a pohodlný. Místo toho ale některé novinky v obchodech vzbuzují nejistotu a pocit, že nakupování není pro každého.
Pamatujete si dobu, kdy jste vešli do obchodu, pohodlně si dali do košíku zboží, které jste chtěli koupit, a poté zamířili k pokladně s obsluhou? Takové scény se pomalu, ale jistě stávají minulostí. Stále více obchodů totiž zavádí samoobslužné pokladny a omezují ty klasické. Tento technologický pokrok ale není všem po chuti. Některé skupiny zákazníků totiž spíše vyčleňuje, než aby jim nakupování usnadnil.
Samoobslužné pokladny nejsou pro každého
Někteří lidé samoobslužné pokladny milují, jiní je nesnášejí. Nejčastěji je využívají ti, kteří s nimi umí pracovat. Přesto není výjimkou, že zákazník s pár položkami raději počká ve frontě na klasickou pokladnu. Mnozí nevědí, co mají zmáčknout a pod tlakem ostatních ve frontě ztrácejí jistotu. Nedočkavé přešlapování a hlasité poznámky nejsou výjimkou. A problém nemají jen senioři. I mladí lidé nadávají na samoobslužné pokladny.
Technické závady, chybějící obsluha a čekání na pomoc
Je pro vás překvapující, že i mladí na tuto modernizaci nadávají? I oni našli nedostatky, kvůli kterým jdou raději k pokladně s obsluhou. Častokrát se totiž stává, že jsou vybrané samoobslužné pokladny mimo provoz. Kromě toho dochází k technickým problémům i v momentě, kdy si zákazník skenuje zboží. Poté je potřeba přivolat obsluhu. Ta občas musí pokladnu restartovat a nákup se může skenovat znovu.
Jako další problém vidí mladí to, že obsluha kolikrát nestíhá a zákazníci tak čekají velice dlouho, než se na ně dostane řada. A kolikrát jde jen o potvrzení, že danému zákazníkovi již bylo 18 let. Některé lidi také zdržuje to, že k nim přijde zaměstnanec na namátkovou kontrolu. Ten kontroluje, zda si nakupující namarkoval správné zboží a správné množství. Kvůli tomu si poté lidé vybírají pokladnu s obsluhou, kde se podobným kontrolám vyhnou.

Technologie, která místo pomoci odrazuje
A teď si představte, jak se s těmito situacemi musí vyrovnávat lidé, kteří si s technologiemi nerozumějí vůbec. Když mají problém i ti zdatnější, pro seniory to bývá doslova odrazující zážitek. Většina starších lidí má problém s novými technologiemi. Některé přístroje jsou pro ně neznámé a ovládání pro ně také není příliš přizpůsobeno.
Pro mnoho starších lidí jsou samoobslužné pokladny spíš zkouškou trpělivosti než pomocníkem. Ovládání dotykových obrazovek není pro starší generaci jednoduché. Bojí se, že zmáčknou něco špatně a kolikrát nevědí, jak se z té situace dostat. Navíc, když něco pokazí, musí k nim přijít obsluha, která má na starost třeba 10 samoobslužných pokladen. Ostatní zákazníci jsou pak naštvaní, že musí čekat.
Asi nikdo z nás by nechtěl mít pocit, že zdržuje několik dalších lidí. Takový pocit nechtějí mít ani starší lidé, a proto se těmto situacím začínají vyhýbat. Místo toho poprosí děti nebo vnoučata, aby nákup vyřídili za ně. Nakupování, které pro ně dřív bylo samozřejmostí, se tak mění v něco, co už „není pro ně“.

Moderní pokladny šetří čas, ale jen těm, kdo je umí ovládat
Samoobslužné pokladny zavádí stále víc obchodů. V současné chvíli je najdeme v Tescu, Lidlu, Penny, Bille, Kauflandu a nově i v některých drogeriích. Stávají se běžnou součástí nákupu a je obtížné se těmto technologiím vyhnout.
Zavádění inovací v obchodech by mělo být doprovázeno dostatečnou podporou pro všechny zákazníky. Obchody by měly zajistit, aby byl k dispozici personál, který pomůže těm, kteří si s technologií neporadí. A zároveň by určitě hodně nakupujících potěšilo, kdyby zůstávaly otevřené i klasické pokladny s obsluhou. Díky tomu by se starší lidé nemuseli tolik stresovat a neměli by pocit, že jsou vyčleňováni.