Tohle jsem koupil v zastavárně za směšných 30 korun. Teď mi za to rvou ruce i za 2 tisíce
Nic není tak nevyzpytatelné jako trendy. Kdo by tušil, že předměty, které dřív nechyběly v žádné domácnosti, se znovu dostanou do módy? A co víc – sběratelé z celého světa upírají oči k Česku, aby získali vysněný kus do své sbírky.
Silná vlna retrománie způsobuje, že i obyčejné užitkové věci dnes mění majitele za nečekané částky. Dříve stály pár korun a měl je doma každý. Dnes tisíce Čechů sází na nostalgii a vyrážejí na lov pokladů – do bazarů, zastaváren, na bleší trhy nebo online aukce.
Toužíme odlišit se
Globalizace sice na jednu stranu způsobila, že máme levné a dostupné zboží, nekonečný výběr, ale má to i svou odvrácenou stranu – kvalita masově vyráběných produktů je nevalná, strojová výroba jde na úkor řemeslné zručnosti a originality. Výrobky jsou unifikované, standardizované, zkrátka bez duše. Není proto divu, že celosvětově sílí trend honby za originalitou a autentičností. Díky internetu můžeme objevovat originální předměty ze všech koutů světa. Ne náhodou se při shánění něčeho originálního vracíme do minulosti, kdy se používaly kvalitní materiály a převládala řemeslná zručnost a fortel. Fakt, že se vintage kousky z minulosti zase vrací do módy svědčí o jediném – jedná se o nadčasové výrobky, jejichž kvalitu prověřil čas.
České sklo uchvacuje i v cizině
O tom, že Česko vždy bylo a je sklářská velmoc nebylo nikdy pochyb. Legendární čeští sklářští mistři jako Roubíček, Libenský nebo Brychtová jsou pro svět skla stejné ikony jako Picasso nebo Chagall pro malířství. Značky jako Moser nebo Crystalex jsou pak ve světě synonymem pro český křišťál. A jednou z nejrespektovanějších značek současnosti, která udává trendy v oblasti interiérového skla, je dravá novoborská firma Lasvit. Originální instalace firmy ze severu Čech po celém světě zdobí nejeden významný luxusní hotel, operu, kasino nebo miliardářský palác

V bazaru za pár korun, na internetu za tisíce
Nenápadným fenoménem posledních let je mimořádný o české lisované hutní sklo. Letmým pohledem do facebookových skupin zjistíme, že sběratelů tohoto dříve opomíjeného a podceňovaného artiklu jsou minimálně tisíce. Dobrou zprávou je též, že se nejedná jen o lokální fenomén, hutní sklo má své fanoušky a sběratele prakticky po celém světě. Milovníci lisovaných váz, popelníků nebo žardiniér neváhají za vytoužené kousky zaplatit i několik tisíc korun. Je to právě zájem ze zahraničí, který táhne kdysi desetikorunové položky nahoru. Své o tom ví i velký fanoušek lisovaného skla a vášnivý sběratel Milan Krejza. Ještě před pár lety jsem sbírání lisovaného skla považoval za levný koníček, v bazarech a zastavárnách daly koupit krásné kusy za desítky korun, někdy jsem je dokonce zachraňoval z kontejnerů na sklo. Dnes se ty stejné kusy prodávají za tisíce”, říká muž, který přebytky ze své sbírky na internetu i prodává, a jako příklad uvádí set od Josefa Hospodky, který se dnes dá hravě prodat od dvou tisíc korun výš.

Sklo má i své nevýhody
Investice do krásných skleněných objektů se určitě může násobně vyplatit. Nesmí se ovšem zapomínat, že sklo je z podstaty věci křehké a tedy víc než cokoli ostatního snadno podléhá zkáze. Což je ale kromě velké nevýhody i jeho půvabnou předností – do budoucna se nerozbitých kusů dochová jen zlomek, což může nadále zvyšovat hodnotu jednotlivých kousků. Starožitníci i sběratelé dále upozorňují na velký nešvar – na trhu je k dostání i mnoho padělků. Proto věnujte dostatečný čas i důkladnému studiu, než se pustíte do skleněného dobrodružství.