Prohlédněte půdu a sklep. Hledá se tato věc ze socialismu s hodnotou 200 tisíc korun. Nemáte ji doma také vy?
Máte naprostý přehled o tom, co se nachází na vaší půdě či ve vašem sklepě? Spousta lidí má mezi různým harampádím naprosté klenoty, ale vůbec o tom neví. Kdyby je pak prodali, mohli by si přijít i na statisíce.
Zdědili jste dům po babičce, ve kterém je sklep napěchovaný různými zdánlivě nepotřebnými věcmi s nulovou hodnotou? Pořádně se mezi nimi rozhlédněte. Existuje totiž poměrně velká šance, že narazíte na různé dobové skvosty, které dříve stály pár korun a dnes mají hodnotu statisíců. Zejména pokud najdete starou dobrou motorku značky Jawa, máte vyhráno. Nemusí být přitom ani pojízdná. I tak má totiž coby sběratelský kousek velkou cenu.
200 tisíc i více
V případě nepojízdných kusů můžete za motocykl značky Jawa získat zhruba 50 tisíc korun. U pojízdných motorek, ke kterým máte navíc doklady, se pak cena pohybuje mnohem výše. Kusy, které byly v dobách socialismu běžně k dostání, můžete prodat i za 200 tisíc korun. Jestliže jde ale o nějaké limitované edice, cena letí strmě vzhůru. Není pak raritou, že se vyšplhá klidně i k 800 tisícům korun. Zkuste se tedy pořádně podívat po sklepě, půdě anebo třeba staré garáži. Možná budete překvapeni, jaké skvosty najdete.

Absolutní klasika
Jistá šance, že ve sklepě najdete nějaký unikátní kousek s obrovskou cenou, určitě existuje. Mnohem větší pravděpodobnost ale je, že mezi starými „krámy” narazíte na dost možná nejpopulárnější motocykl socialismu, a sice na Jawa Pionýr. Ten se vyráběl od padesátých do osmdesátých let v Považské Bystrici na Slovensku a byl velmi oblíbený nejen pro svůj výkon, ale i pro příznivou cenu. Není divu, že se z něj stal naprostý hit a „fichtla” měl doma obrovský počet lidí.
Za Pionýra vám sice nikdo zrovna 100 nebo dokonce 200 tisíc korun nedá, za cenovku kolem 50 tisíc jej ale prodat lze. Záleží pochopitelně na stavu, v jakém je, a také na dalších faktorech, jako je třeba ročník výroby.
Cenu mají i náhradní díly
Abyste si mohli přijít na pěkné peníze, nemusíte ve sklepě vůbec najít kompletní motorku. Bohatě postačí i nejrůznější náhradní díly. Vzhledem k tomu, že jsou dnes motorky z období socialismu starožitnostmi a logicky se už dlouhá léta nevyrábějí, mají náhradní díly cenu zlata.
Mezi lidmi je spousta sběratelů těchto kousků, kteří by se rádi na některé z motorek projeli. V garáži jim ale stojí například jen kusy, které z nějakého důvodu nejsou pojízdné a kvůli chybějícím náhradním dílům neopravitelné. A právě takoví lidé jsou ochotní zaplatit za náhradní díly nemalé částky.
Není přitom bezpodmínečně nutné, aby šlo jen o díly, bez kterých nejde motorka nastartovat. Našli jste třeba nárazník, světlo nebo zachovalá řídítka? Nebojte se je na internetu nabídnout k prodeji. Každé zboží má svého kupce a u motorek značky Jawa a příslušenství k nim to platí dvojnásob.

Jak určit hodnotu?
Někdy může být poměrně těžké určit, za kolik se sluší dané věci nabídnout. V první řadě se podívejte na rok výroby motocyklu, který máte doma, a zjistěte, za kolik peněz se momentálně prodává v bazarech. Případně oslovte přímo odhadce, který se v podobných dobových dopravních prostředcích vyzná a umí cenu určit co nejpřesněji.
To samé platí i u náhradních dílů. V jejich případě můžete vyrazit i do specializovaného a autorizovaného Jawa servisu a zeptat se na možnou prodejní cenu tam. Skvěle vám ale mohou posloužit i sociální sítě. Například na Facebooku najdete hned několik skupin, které jsou plné nadšenců do motocyklů značky Jawa. Není tedy nic jednoduššího, než daný předmět nafotit a zeptat se fanoušků, jakou má podle nich hodnotu.