První letadlo eVTOL na světě s kapalným vodíkem slibuje dolet 1 851 km. Vodík musí být udržován v neuvěřitelně nízké teplotě -253 °C
Letoun Sirius Jet uletí až 1 851 km rychlostí až 520 km/h na čistý pohon s kapalným vodíkem. Bude vertikálně stoupat z přistávací plochy díky vychýlenému systému vektorovaného tahu využívajícímu 20 malých elektrických ventilátorů s kanálky.
Je to dílo švýcarského startupu Sirius Aviation AG, který má podle všeho „tým více než 100 inženýrů“, kteří na tomto projektu od roku 2021 pracují v „intenzivním výzkumu a vývoji“ v malebném městečku Baar na břehu jezera, píše portál Newatlas. Sirius tvrdí, že již zahájil certifikační proces u Státního leteckého úřadu v USA (FAA), přičemž první lety demonstračního letadla jsou naplánovány na rok 2025. Plná certifikace, komerční dodávky a lety raketoplánů jsou plánovány na rok 2028.
Co tu tedy máme? V podstatě něco jako zmenšenou verzi německého letounu Lilium Jet, ale s pohonem na vodík pro vyšší hustotu skladování energie a mnohem delší dolet a s využitím vychýleného tahu od ventilátorů namísto pouhého naklánění pohonných jednotek, jak to dělá Lilium.

Pro maximální dolet 1 851 km je třeba si pořídit verzi Business, která pojme pouze tři cestující. Pětimístná verze Millennium, která je určena pro obchodní účely, vytlačuje vodíkové nádrže na dvě sedadla, čímž se dojezd snižuje na1 046 km.
Pohon na kapalný vodík
V této fázi není pochyb o tom, že vodík je cestou, která nás dovede k čistému letectví na krátké vzdálenosti a regionálnímu letectví, a existuje řada společností, které pracují na vývoji a certifikaci vodíkových pohonných jednotek pro letectví. To samo o sobě je však obrovský úkol – v současné době létají testovací letadla na vodík, ale stále se jedná o špičkovou technologii, kterou zatím nikdo necertifikoval ani nezačal komerčně využívat.
Sirius mluví o kapalném vodíku, který skutečně nese impozantní množství energie vhodné pro lety na delší vzdálenosti. Ale musí být udržován v neuvěřitelně nízké teplotě -253 °C, ve všech fázích distribuce, plnění a letu.
Zdroj: Newatlas