Vychovatelka volala, ať si okamžitě přijedu pro dceru (4). Když jsem zjistila důvod, hned jsem jí vynadala
Když rodiče odvezou děti do školky, ve většině případů doufají, že se o ně vychovatelky postarají. Rodiče se tak mohou věnovat vlastním záležitostem, nejčastěji pracovním. Někdy se ale stává, že vychovatelky rodičům neustále volají nebo posílají SMS kvůli maličkostem, čímž je ruší.
Mladé ženě se úspěšně podařilo rozjet kariéru, což s malou dcerou nebylo vůbec snadné. Musela obětovat nejen svůj spánek, ale také veškerý volný čas, který jí pro sebe zbýval. Jednoho dne ji rozčílila vychovatelka ve školce, která ji vyrušila kvůli tomu, že dcera nechtěla poslouchat. Nebylo to nic závažného, kvůli čemu by musela matka do školky přijet.
Vychovatelka chtěla, aby si pro dceru přijela
Když Adéla odvezla dceru do školky, pospíchala do práce. V ten den měla velmi důležitý meeting, který měl rozhodnout o tom, jakým směrem se bude společnost ubírat. V nejvíce nevhodnou chvíli ji vyrušil telefonát ze školky, který ale zkrátka musela vzít. Co kdyby se dceři něco stalo? Omluvila se kolegům, odběhla do volné zasedací místnosti a přijala hovor.

„Vychovatelka mi rozhořčeně sdělila, že si mám pro dceru okamžitě přijet, protože neposlouchá. Nejdříve prý nechtěla jíst, poté nechtěla spát a nemá zájem zkrátka o nic, co jí navrhne,“ popisuje Adéla, která v tu chvíli odešla od nejdůležitější schůzky svého života a nemohla uvěřit, že jí vychovatelka volá kvůli takové věci. „Vyštěkla jsem na ni, jestli si dělá legraci. Pak jsem jí vysvětlila, že nebudu pro dceru jezdit jen proto, že ona neumí dělat svou práci. Pak jsem jí doporučila, aby mi příště nevolala kvůli nesmyslům a zavěsila jsem,“ vysvětluje žena, která rychle pospíchala zpět na meeting. Po jeho skončení však zjistila, že jí vychovatelka ještě dvakrát volala a napsala nespočet SMS zpráv. Nic z toho ale nebylo naléhavé ani důležité, proto se Adéla rozhodla informovat vedení školky.
Dcera nikdy problémy nedělala
Jelikož její dcera nebyla problémové dítě a ve většině případů poslušně dělala to, co se po ní chtělo, Adéla usoudila, že vychovatelka nejspíš nebyla ve své kůži. „Může se stát, že dítě někdy nebude poslouchat, ale volat kvůli tomu rodičům, aby si pro něj přijeli? To je šílené, nemůžu přece jen tak odjet z práce,“ rozčiluje se. Nakonec si postěžovala u vedení školky, které jí sdělilo, že to není poprvé, co se takto vychovatelka zachovala. Ta byla upozorněna, že rodiče nesmí obtěžovat kvůli maličkostem.
V jakých případech by měla vychovatelka zavolat rodičům?
V některých případech si ani vychovatel neporadí, proto musí rodičům zavolat. Mezi tyto situace ale nepatří odmítání odpoledního spánku či svačiny. Potíž nastává v případě, kdy je dítě agresivní k ostatním dětem či vychovatelům, ničí vybavení školky, případně pokud výrazně narušuje chod třídy. Rodičům je vhodné zavolat také v případě, když se dítě dlouhodobě straní kolektivu, má výrazné úzkosti nebo neustále pláče. Samozřejmostí je pak také úraz dítěte, podezření na nějaké onemocnění nebo vývojovou poruchu chování.

V mnoha případech si vychovatelka musí s chováním dítěte poradit sama. Jedná se zejména o situace, kdy se dítě rozhodne neposlouchat, nechce si uklidit hračky, chová se jinak kvůli únavě či špatné náladě, případně pokud je dítě ve školce teprve krátce a musí si teprve na nové prostředí zvyknout.
Pokud dítě neposlouchá dlouhodobě, je vhodné se s rodiči spojit a poradit se s nimi na vhodném postupu. To je však ideální udělat při osobním setkání a neřešit to po telefonu. Vychovatelka by měla rodiče ve vhodnou chvíli informovat o všem, co by měli vědět, není však vhodné je obtěžovat uprostřed dne maličkostmi, které lze vyřešit až při předání dítěte.